قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

(VMware vSphere Data Protection (VDP – قسمت سوم (پایانی)

(VMware vSphere Data Protection (VDP – قسمت سوم (پایانی)

در قسمت های قبل به توضیح نحوه کار VDP و همچنین Backup گرفتن از ماشین های مجازی و موارد مورد نیاز پرداخته شد. در این قسمت به توضیح نحوه Restore کردن ماشین مجازی می‌پردازیم.

بازیابی (Restore) در سطح فایل

VDP  قابلیت بازیابی از فایل، فولدر و دایرکتوری‌های درون یک ماشین مجازی را دارد که این عملیات بازیابی در سطح فایل، با استفاده از ابزاری تحت‌ وب به نام VDP Restore Client اجرا می‌شود. این فرایند برای کاربران نهایی این امکان را فراهم می سازد که خودشان بدون کمک مدیر شبکه، عملیات بازیابی‌ را با استفاده از  Restore Point و بررسی File System در حالتی که عملیات پشتیبان‌گیری به اتمام رسیده، انجام دهند؛ آنها آیتم‌(ها) را برای Recovery مکان‌یابی کرده، مقصدی برای آیتم‌های بازیابی‌شده انتخاب و ریکاوری را آغاز می‌کنند. پیشرفت کار بازیابی را می‌توان درVDP Restore Client بررسی کرد.

بازیابی برنامه

VDP  امکان بازیابی پایگاه داده‌ی برنامه‌‌های  SQL Server، Exchange Server و SharePoint را دارد که علاوه بر آن کلاسترهای SQL Server و گروه‌های دسترسی پایگاه داده (DAG) در Exchange هم پشتیبانی می‌گردند.

 

چون VDP از Agent‌های برنامه‌های خاص استفاده می نماید، Restore Pointهای مختلفی را می‌توان در آن تعریف نمود. شکل زیر گزینه‌های Agent برای SQL Server را نشان می‌دهد.

Agent  مختص به VDP برای Exchange Server قابلیت تهیه Backup و همچنین Recovery از هر یک از پایگاه‌های داده را فراهم می‌نماید. حتی این قابلیت استثنایی نیز برای Exchange Server در نظر گرفته شده است که امکان بازیابی یک Object از Mailbox کاربران، در فولدری به نام «Recovered Items» را فراهم می سازد. روش کار به این صورت است که کاربر پس از بررسی محتویات فولدر مربوطه، با استفاده از برنامه ای مانند Microsoft Outlook آیتم‌های مورد نیاز را Restore نماید.

بازیابی اضطراری مستقیم به هاست  (Direct-to-Host Restore)

vCenter Server  و سرور vSphere Web Client باید آنلاین باشند تا بازیابی‌ها را با استفاده از vSphere Web Client اجرا نمایند. در صورت Offline بودن آن، می‌توان جهت بازیابی مستقیم یک ماشین مجازی به هاستی که VDP روی آن در حال اجراست از بازیابی اضطراری استفاده نمود. بازیابی اورژانسی (Emergency Restore) یکی از منوهای واسط کاربری VDP می باشد، که در شکل زیر قابل مشاهده است.

تایید Backup خودکار

در VDP این امکان ایجاد یک Job جهت تایید پشتیبان‌گیری نیز وجود دارد. علاوه بر پشتیبان‌گیری، این نوع Jobها قادر به اتوماتیک سازی فرایند بازیابی یک ماشین مجازی نیز می‌باشند که به شرح زیر است:

روشن کردن آن، تایید بوت شدن سیستم عامل مهمان با تشخیص heartbeatهای VMware Tools، و تایید اینکه برنامه‌ای بوسیله‌ی یک script خاص با موفقیت شروع به کار نماید. طی انجام این فرایند، جهت جلوگیری از تداخل با سیستم‌های اصلی، اتصال ماشین مجازی بازیابی‌شده از شبکه قطع می‌گردد. پس از تکمیل بازیابی و تایید، ماشین مجازی بازیابی‌شده، پاک می گردد تا ظرفیت اشغال شده، آزاد شود. تاییده ی Jobهای پشتیبان گیری را می‌توان در بازه‌های مشخص بصورت روزانه، هفتگی و ماهانه برنامه‌ریزی نمود.

گزارش‌دهی

نوار  Reports در VDP اطلاعات بسیاری از جمله وضعیت ابزار، ظرفیت مورد استفاده، جزئیات Job مختص به یک فرایند تهیه پشتیبان، Replication  و غیره را نشان می‌دهد. اگر در طی اجرای فرایند یک Job خطایی رخ داده باشد، Administrator  می‌تواند با کلیک روی  Task Failures  اطلاعات مشخصی درباره‌ی مشکلاتی مانند Client Log را ببیند. بخش جزئیات یک  Job، اطلاعاتی درباره‌ی Jobهای پشتیبان گیری، Replication و تایید Backup ارائه می‌دهد. فهرست کلاینت‌ها، ماشین‌های مجازی و برنامه‌های حفاظت‌شده، را می‌توان برای مکان‌یابی سریع یک کلاینت خاص فیلتر نمود. فهرست کلاینت‌هایی که Backup نشده باشد را نیز می‌توان با کلیک روی Unprotected Clients مشاهده کرد. تمام این موارد را می‌توان به صورت فایل‌های CSV خروجی گرفت.

علاوه بر داشتن ظرفیت‌های گزارش‌دهی در واسط کاربری، VDP را می‌توان به صورتی پیکربندی نمود که در بازه های زمانی مشخص، ایمیل گزارش‌ها را مثلاً روزی یکبار در روزهای مشخصی از هفته و یا تمام ایام هفته ارسال نماید. همانند واسط کاربری، پیغام‌های ارسالی از ایمیل، حاوی جزئیاتی درباره‌ی JOb ،VDPهای پشتیبان‌گیری و ماشین‌های مجازی حفاظت‌شده هستند.

جلوگیری از خرابی داده‌های پشتیبان‌گیری (Backup Data Corruption)

VDP دارای مکانیزم Checkpoint-and-Rollback می‌باشد. Checkpoint مربوط به یک Backup VDP در سراسر سیستم می باشد که برای کمک به حفاظت از این Appliance در برابر خطراتی اجرا می‌شود که ممکن است منجر به ایجاد مشکل برای داده‌ها گردد، خاموش شدن ناگهانی Appliance یکی از این موارد می باشد. در چنین حالتی، VDP Appliance به حالت خود در آخرین Checkpoint معتبر برمی‌گردد که البته باید توجه نمود که هر Job مربوط به تهیه Backup که بعد از آن Checkpoint اجرا شده باشد نیز از بین می‌رود؛ اما از خرابی داده‌ها، یعنی از بین رفتن تمام اطلاعات Backup، جلوگیری می‌شود.

یکپارچه‌سازی با  EMC Data Domain

VDP را می‌توان طوری پیکربندی نمود که از سیستم Data Domain به‌عنوان مقصد داده‌های Backup استفاده نماید. مزایای این کار عبارتند از مقیاس فراتر از محدودیت ۸ ترابایتی ظرفیت ذخیره‌سازی داده‌های پشتیبان‌گیری شده در  VDP، فشرده‌سازی و Deduplication به‌صورت سراسری (global)، و کارآیی Backup با استفاده از نرم‌افزار EMC Data Domain Boost.

Replication داده‌های پشتیبان‌گیری شده را می‌توان بین دو یا چند VDP Appliance با مقصدهای سیستم Data Domain جداگانه پیکربندی نمود. Replication پیکربندی شده و تهیه Backup از Metadata در VDP حفظ می‌شود اما Replication داده‌های پشتیبان‌گیری شده مستقیماً بین سیستم‌های Data Domain رخ می‌دهد. داده‌ها در مبداء و مقصد Deduplicate شده است. فقط بخش‌های مشخصی از داده‌ها Replicate می‌شوند، تا میزان استفاده از شبکه به حداقل برسد. قابل ذکر است که داده‌های Replicate‌شده برای افزایش امنیت و کارآیی کدگذاری و فشرده می‌شوند.

EMC Avamar Migration

مدیران شبکه‌ای که می‌خواهند داده‌های Backup، Jobهای مربوط به تهیه پشتیبان و Jobهای اتوماتیک تایید پشتیبان‌گیریِ موجود را به نرم‌افزار بازیابی و پشتیبانی EMC Avamar deduplication منتقل نمایند، می‌توانند به راحتی این انتقال را با استفاده از واسط کاربری پیکربندی VDP انجام دهند. این گردش کاری در مواردی مفید است که Administrator با VDP کار را شروع کرده و می‌خواهد بدون از دست دادن داده‌های Backup موجود و پیکربندی کارها به EMC Avamar، انتقال دهد.

حفاظت از داده‌ها یکی از اجزای مهم هر برنامه‌ی تداوم کسب‌وکار است. VDP راهکاری کارآمد برای حفظ زیرساخت ماشین مجازی  VMware  ارائه می‌دهد VMware VDP می‌تواند به ‌نحو مناسب از برنامه‌های مهمی که از Agent‌ها استفاده می‌کنند، محافظت نماید. داده‌های پشتیبان گیری شده را می‌توان برای اهداف Redundancy یا Disaster Recovery به ‌شکلی امن و کارآمد به سایر VDPها، در همان سایت و یا Offsite، Replicate نمود؛ علاوه بر آن VDP را می‌توان به راحتی با EMC Data Domain یکپارچه‌سازی کرد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

VMware vSphere Data Protection  قسمت اول

VMware vSphere Data Protection   قسمت دوم  (تهیه  Backup)

VMware vSphere Data Protection   قسمت سوم  (پایانی )

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *