قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

(VMware vSphere Data Protection (VDP – قسمت دوم (تهیه Backup)

(VMware vSphere Data Protection (VDP – قسمت دوم (تهیه Backup)

پشتیبان‌گیری (Backup) در vSphere Data Protection

در قسمت اول از سری مقالات مرتبط با  VDP، به معرفی و همچنین نحوه‌ی کارکرد کلی آن پرداخته شد و در این قسمت به بررسی نحوه پشتیبان‌گیری از نسخه‌ی ۶٫۱ نرم افزار vSphere Data Protection  می‌پردازیم.

در VDP جهت ایجاد و ویرایش یک پشتیبانی‌گیری، می‌توان از نوار Backup، در Appliance این نرم‌افزار در vSphere Web Client استفاده نمود. در VDP علاوه بر اینکه می‌توان تک‌تک ماشین‌های مجازی یا فایل‌های مشخص VMDK را برای Backup گرفتن، انتخاب کرد؛ تمام مکان‌های حاوی ماشین مجازی مانند دیتاسنترها، کلاسترها، و منابع نیز می‌توانند جهت پشتیبان گیری انتخاب شوند. وقتی یک ماشین مجازی به یک مکان حفاظت‌شده اضافه می‌گردد، به‌صورت خودکار از آن Backup گرفته می‌شود. به همین ترتیب، وقتی یک ماشین مجازی از آن مکان خارج می‌شود، دیگر در مراحل پشتیبانی‌گیری قرار داده نمی‌شود. نقاط بازیابی (Restore Points) طبق Policy نگهداری تا زمان انقضا حفظ می‌شوند.

Jobهای پشتیبانی را می‌توان بصورت روزانه، هفتگی یا ماهانه زمانبندی نمود که در این صورت، هر Job طبق زمانبندی خود شروع شده و در روز، برنامه یک‌بار اجرا می‌گردد.

Policy نگهداری را می‌توان به چندین روش‌های متفاوت تعریف نمود؛ به عنوان مثال فایل‌های Backup را به مدت سی روز و یا تا تاریخی مشخص نگهداری کرد، حتی این قابلیت وجود دارد که یک Policy جدید تعریف نمود و سیاست های نگهداری را سفارشی سازی کرد.

 

 

بعد از اینکه یک Job جهت Backup گیری ایجاد شد، می‌توان آنرا ویرایش یا پاک نمود. حتی می‌توان یک کار بک‌آپ را عیناً کپی (Clone) کرد. زمانی Cloning می‌تواند مفید باشد که مثلاً مدیر Backup بخواهد به‌سادگی یک Policy نگهداری سفارشی‌شده‌ی موجود را برای یک دسته ماشین مجازی جدید Duplicate نماید.

اولین Backup یک ماشین مجازی، بدلیل آنکه باید از تمام بلوک‌های داده که تشکیل دهنده‌ی آن ماشین مجازی هستند، Backup گرفته شوند؛ ممکن است کمی زمان‌بر باشد. Backup‌های بعدی عموماً نیاز به زمان کمتری دارند چون VDP از CBT در vSphere استفاده می‌کند.

Backup گرفتن از  برنامه

VDP قابلیت این را دارد به شکلی مناسب از دیتابیس‌های برنامه‌های Exchange Server،  SQL Server و SharePoint بک‌آپ گرفته و در صورت نیاز آنها را بازیابی کند. کلاسترهای SQL Server و همچنین گروه‌های دسترسی دیتابیسِ (Database Availability Groups) در سرور Exchange  نیز شامل پشتیبانی هستند. در سیستم عامل ِهر ماشین مجازی‌، که در این برنامه‌ها اجرا می‌شود؛ یک Agent برنامه‌ی VDP نصب می‌گردد. همچنین برای حفاظت از دیتابیس‌های برنامه‌های Exchange Server،  SQL Server و SharePoint می‌توان این Agentها را روی ماشین‌های فیزیکی نیز نصب نمودAgent  .‌ها، امکان پشتیبان‌گیری و بازیابیِ سازگار با برنامه را فراهم کرده و گزینه‌های دیگری نظیر Backupهای Full ،Differential و Incremental؛ بک‌آپ‌های Multi-Stream؛ و مدیریت Database Log را پشتیبانی می‌کند.

 

 

تنظیمات یک Job پشتیبان‌گیری از AlwaysOn Cluster در سرور SQL

Replication داده‌های    Backup

VDP  می‌تواند داده‌های Backup را بین VDP Appliance و روی Replication،Avamar  نماید. این قابلیت به‌خصوص در انتقالِ Offsite داده‌های Backup به‌روشی امن و قابل اطمینان مفید است. چون داده‌های بک‌ آپ هم در مبداء و هم در مقصد Duplicate می‌شود، تنها بخش‌های یگانه‌ی داده‌های بک‌آپ Replicate می‌گردند. داده‌های  Replicate ‌شده کدگذاری (Encrypt) و فشرده می‌شود تا ایمن شده و مصرف پهنای باند شبکه را به حداقل برساند. هنگام ایجاد یک Job جهت انجام Replication، می‌توان معیارهای مشخصی تعریف کرد که داده‌های Backup براساس آنها Replicate شوند.

هر کلاینت، ماشین مجازی و برنامه، را می‌توان برای Replicate انتخاب نمود؛ انواع مشخص Backup  ( مثل بک‌آپ‌های هفتگی )  را می‌توان انتخاب کرده و محدوده زمانی برای آن تعیین نمود.

 

 

تنظیمات پشتیبان گیری جهت انجام Replication

Job  مختص به Replication را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که روزانه، هفتگی یا ماهانه اجرا شود. به‌طور پیش‌فرض، Policy نگهداری از داده‌های بک‌آپ  Replicate‌شده به همان صورتی است که برای Jobهای بک‌آپِ آن داده‌های بک‌آپ تعریف شده است. البته می‌توان سیاست نگهداری متفاوتی برای داده‌های بک‌آپ  Replicate ‌شده تعریف نمود. برای مثال، شاید مدیر شبکه بخواهد داده‌های بک‌آپ را به‌صورت Local سی روز و داده‌های بک‌آپ Replicate‌شده را به‌صورت Offsite برای ۱۸۰ روز نگه دارد.

چندین گزینه‌ی توپولوژی Replication در VDP وجود دارد. Replication را می‌توان یک ‌به ‌یک (One-to-One) یا با توپولوژی مستحکم‌تری مانند چند به یک (Many-to-One) پیاده‌سازی نمود. همچنین می‌توان از داده‌های بک‌آپ بصورت « Rereplicate» تهیه نمود؛ بعنوان مثال، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، Backup  از ماشین‌های مجازی Remote Office A تهیه می‌شود سپس  Replication  این داده‌های بک‌آپ به دیتاسنتر اصلی و بعد Replicate این داده‌های بک‌آپ، از دیتاسنتر اصلی به Remote Office B هدایت می‌شود. در نتیجه‌ی این عملیات، داده‌های Backup در هر سه محل در دسترس خواهد بود.

 

 

Replication Topology

بازیابی  (Restore)

با استفاده از نوار Restore در VDP Applicance می‌توانید کل یک ماشین مجازی را بازیابی نمایید. مدیر شبکه می‌تواند فهرست ماشین‌های مجازی حفاظت ‌شده را بررسی کرده و یک یا چند نقطه‌ی بازیابی یا Restore Point را مشخص نماید. همچنین دیسک‌های ماشین‌های مجازی را  هم می‌توان جهت بازیابی انتخاب نمود.

VDP با استفاده از CBT ریکاوری سریع و کارآمدی ارائه می‌کند. هنگام بازیابیِ یک ماشین مجازی به مکان اصلی‌اش، علاوه بر بارهای کاریِ بازیابی  Full Image، بازیابی با استفاده از CBT نیز ارزیابی می‌گردند. VDP بصورت هوشمندانه تعیین می‌کند چه روشی جهت انجام عملیات بازیابی ماشین مجازی از سرعت بیشتری برخوردار است و آنرا انتخاب می نماید.

علاوه بر موارد فوق، VDP قادر است داده‌های بک‌آپ Replicateشده ماشین‌های مجازی را در مقصد و به‌صورت local بازیابی نماید.

در ادامه با تشریح یک سناریو دقیق تر به این موضوع می پردازیم.

فرض کنید یک VDP Applicance از ماشین‌های مجازی در دیتاسنتر اصلی حفاظت می‌کند. داده‌های بک‌آپ توسط VDP از دیتاسنتر اصلی، به VDP در یک دیتاسنترReplicate  ، Disaster Recovery می‌گردد. طی حادثه‌ای که برای دیتاسنتر اصلی رخ می‌دهد؛ ماشین‌های مجازی،‌ از جمله VDP، از بین می‌روند. در ادامه، وقتی دیتاسنتر اصلی دوباره آنلاین شد؛ یک VDP جدید ایجاد کرده و در محل Disaster Recovery  به VDP وصل می‌شود. در این مرحله، VDP این قابلیت را دارد که از مکان Disaster Recovery، دوباره داده‌های بک‌آپ را گرفته و بازیابی را در دیتاسنتر اصلی اجرا نماید.

 

 

بازیابی فایل پشتیبانِ Replicateشده

در قسمت بعدی از سری مقالات VDP به شرح جزئیات بازیابی در نسخه ۶٫۱ از نرم افزار vSphere Data Protection خواهیم پرداخت.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

VMware vSphere Data Protection  قسمت اول

VMware vSphere Data Protection   قسمت دوم  (تهیه  Backup)

VMware vSphere Data Protection   قسمت سوم  (پایانی )

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *