قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

GLBP یا Gateway Load Balancing Protocol – قسمت دوم

GLBP  یا Gateway Load Balancing Protocol – قسمت دوم

GLBP  یا Gateway Load Balancing Protocol – قسمت دوم

 

در قسمت اول از مقاله بررسی GLBP یا Gateway Load Balancing Protocol به تشریح ویژگی ها و مزایای استفاده از این پروتکل پرداختیم. در این قسمت نیز به مبحث Redundancy در مقوله ی Gateway و Forwarder مجازی در GLBP خواهیم پرداخت.

تخصیص MAC آدرس مجازی GLBP

در هر گروه  GLBP، حداکثر چهار MAC آدرس مجازی ، مجاز می باشد. AVG مسئول تخصیص MAC آدرس‌های مجازی به هر یک از اعضای گروه است. سایر اعضای گروه نیز بعد از کشف AVG از طریق پیغام‌های Hello، یک MAC مجازی درخواست می نمایند. Gatewayها به صورت متوالی به MAC آدرس بعدی اختصاص داده می‌شوند. Virtual Forwarder ی را که MAC آدرس مجازی خود را از AVG می‌گیرد . به‌عنوان Virtual Forwarder اولیه می‌شناسند. سایر اعضای گروه GLBP از طریق دریافت پیغام‌های hello، آدرس‌های MAC مجازی خود را یاد می‌گیرند. به  Virtual Forwarderی که MAC آدرس‌ مجازی خود را فرا گرفته باشد، ” virtual forwarder ثانویه” گفته می شود.

افزونگی Virtual Gateway در GLBP

GLBP، افزونگی Gateway مجازی را همانند HSRP انجام می‌دهد. یک Gateway به‌عنوان Active Virtual Gateway  یا AVG انتخاب شده و یک Gateway دیگر به‌عنوان Standby Virtual Gateway و باقی Gatewayها در وضعیت  Listen (گوش‌ به ‌فرمان) قرار داده می‌شوند.

اگر یک AVG از کار بیافتد، Standby Virtual Gateway، مسئولیت IP مجازی را به‌عهده گرفته و سپس یک Standby Virtual Gateway جدید از بین Gatewayهای وضعیت Listen انتخاب می‌گردد.

افزونگی Virtual Forwarder در GLBP

افزونگی Virtual Forwarder، شبیه به افزونگی Gateway مجازی (AVF (Active Virtual Forwarder  می باشد. اگر یک AVF  از کار بیافتد، یکی از  Virtual Forwarderهای ثانویه در وضعیت Listen مسئولیت MAC آدرس مجازی را به ‌عهده می‌گیرد.

همچنین AVF جدید ، یک Virtual Forwarder اولیه برای یک شماره‌ی Forwarder متفاوت می باشد.  GLBP  با استفاده از دو تایمر، که بلافاصله پس از تغییر Gateway به وضعیت Virtual Forwarder فعال آغاز به کار می‌کنند، Hostها را از شماره‌ی Forwarder  قدیمی خارج می‌نمایند. در ضمن GLBP از پیغام‌های hello برای اطلاع از وضعیت فعلی تایمرها استفاده می‌کند.

زمان انتقال مجدد  (Redirect Time)، وقفه‌ای است که طی آن AVG دائماً به انتقال مجدد میزبان‌ها، به MAC آدرس قدیمی Virtual Forwarder  می‌پردازد. وقتی زمان انتقال مجدد منقضی می‌گردد، AVG  کار انتقال مجدد میزبان‌ها را متوقف می نماید؛ هرچند Virtual Forwarder  همچنان به انتقال  Packetهای ارسال شده به MAC آدرس قدیمی  Virtual Forwarder، می‌پردازد.

زمان انتظارِ (Hold time) ثانویه ، مدت اعتبار Virtual Forwarder می باشد. وقتی زمان انتظار ثانویه به پایان می رسد، Virtual Forwarder  از تمام  Gatewayهای گروه GLBP خارج می‌شود. شماره‌ی Virtual Forwarder منقضی‌شده دارای شرایط تخصیص مجدد به‌ وسیله‌ی AVG خواهد بود.

اولویت Gateway در GLBP

اولویت GLBP Gateway نقشی را که هر GLBP Gateway بازی کرده و اتفاقی را که در صورت از کار افتادن AVG رخ می‌دهد، تعیین می‌نماید. همچنین این اولویت، تعیین می‌کند روتر GLBP به‌ عنوان Backup Virtual Gateway عمل نماید یا خیر. علاوه بر آن در تعیینِ ترتیب تبدیل شدن به  AVG، در صورت از کار افتادن AVG فعلی نیز نقش دارد. جهت تعیین اولویت هر Backup Virtual Gateway، با استفاده از دستور  glbp priority، می توان مقدار ۱ تا ۲۵۵ را تعیین نمود.

در شکل فوق، اگر روتر A، که در این مثال AVG در توپولوژی LAN می باشد، دچار مشکل گردد، فرایند تعیین Backup Virtual Gateway  جهت جایگزین نمودن آن، صورت می‌گیرد. در این مثال ، روتر B تنها عضو دیگر گروه است، بنابراین به ‌صورت خودکار به AVG جدید تبدیل می‌شود. اگر روتر دیگری در همین گروه GLBP با اولویت بالاتر باشد، روتری که بالاترین اولویت را دارد، انتخاب خواهد شد. اگر هر دو روتر یک اولویت داشته باشند، Backup Virtual Gateway  با IP آدرس بالاتر انتخاب می‌شود تا به AVG بدل شود.

Preemptive Scheme  یا تمهید پیشگیرانه‌ی  GLBP Gateway، به ‌صورت پیش‌فرض غیرفعال است. Backup Virtual Gateway  تنها در صورتی می‌تواند تبدیل به AVG شود که فارغ از اولویت‌های اختصاص‌داده ‌شده به  Gatewayهای مجازی، AVG فعلی از کار بیافتد. تمهید پیشگیرانه‌ی GLBP Gateway را می‌توان با استفاده از دستور glbp preempt فعال نمود. پیشگیری به Backup Virtual Gateway  در صورتی اجازه‌ی تبدیل به AVG می‌دهد که Gateway مجازی پشتیبان ، اولویتی بالاتر از AVG فعلی گرفته باشد.

تعیین وزن و ردیابی  GLBP Gateway

GLBP   با استفاده از  Weighting Scheme ، ظرفیت ارسال نمودن هر روتر در گروه GLBP را تعیین می نماید.  Weighting   یا وزن اختصاص‌یافته به یک روتر در گروه GLBP  ، وضعیت Forward نمودن  Packetها و همچنین نسبت  Hostهای داخل شبکه جهت Forward نمودن را تعیین می‌نماید. می‌توان آستانه‌ها (Threshold) را طوری تنظیم نمود در صورت پایین آمدن وزن های اختصاص داده شده از مقداری مشخص، عملیات Forwarding غیرفعال گردد و هنگامیکه از آستانه‌ی دیگری بیشتر شد Forwarding را مجدداً به‌صورت خودکار فعال نماید.

تعیین Weighting گروه GLBP را می‌توان به‌صورت خودکار با ردگیری وضع یک Interface درون روتر تنظیم نمود. اگر  Weighting  یک Interface ردگیری شده پایین بیاید، توزین گروه GLBP نیز به مقدار مشخصی کاهش می‌یابد. می‌توان برای کاهش توزین GLBP با مقادیر متغیر، Interfaceهای مختلف را ردگیری نمود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

GLBP  یا Gateway Load Balancing Protocol – قسمت اول

GLBP  یا Gateway Load Balancing Protocol – قسمت دوم (پایانی)

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *