قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

۱۰ نکته که باید در مورد VMware Virtual SAN بدانید – قسمت اول

۱۰ نکته که باید در مورد VMware Virtual SAN بدانید – قسمت اول

۱۰ نکته که باید در مورد VMware Virtual SAN بدانید – قسمت اول

با توجه به اینکه در مقالات گذشته به تشریح مفاهیمی از  Virtual SAN و معماری آن پرداخته شده است؛ لازم دانستیم تا به برخی از دلایل مهم استفاده از این تکنولوژی در دنیای مجازی سازی نیز در قالب این مقاله اشاره نماییم.

تسهیل ذخیره‌سازی برای مدیران ساختار vSphere

دنیای کار برای مدیران VMware vSphere با استفاده از VMware Virtual SAN ساده‌تر شده و این تکنولوژی به‌عنوان یک راهکار مبتنی بر نرم‌افزار VMware برای زیرساخت‌های فوق هم‌گرا (Hyper-Converge)، شیوه کنترل Storageها را به طور کلی برای Administratorهای vSphere دستخوش تغییر نموده است. با Virtual SAN، مدیران IT یک فرآیند ذخیره‌سازی ساده را برای ماشین‌های مجازی تجربه می‌کنند که در عین حال هزینه مالکیت را کاهش داده و عملکرد قابل پیش‌بینی، مقیاس‌پذیر (Scalability) و انعطاف‌پذیری (Flexible) را ارائه می‌نماید.

SSDها و HDDهای متصل به سرور به عنوان Virtual SAN Pool جهت ارائه یک Datastore توزیعی مشترک به صورت یکپارچه در Hypervisor قرار می‌گیرند. VSAN سخت افزارهای دخیل در ذخیره سازی را کاهش داده و یک راهکار ذخیره‌سازی Hyper Converge  بهینه برای ماشین های مجازی ارائه می‌نماید. در این مقاله به شناسایی دقیق مزایای استفاده از Virtual SAN پرداخته و به منظور اثربخشی بیشتر، به ارائه فهرستی از ۱۰ نکته مهم در مورد این تکنولوژی می‌پردازیم.

۱– عدم نیاز به Storage Array خارجی با  Virtual SAN

VSAN، دیسک ها یا فلش های روی سرور را در قالب Pool هایی ارائه می کند تا یک ‌ِDatastore مجزا و Share شده را برای هر کلاستر ایجاد نمایند. این بدین معناست که نیازی به Storage خارجی یا شبکه Storage وجود ندارد. با وجود اینکه، با استفاده از تکنولوژی Virtual SAN، دیگر نیازی به استفاده از Array خارجی وجود ندارد، اما VSAN در کنار آنها عملکرد خوبی خواهد داشت. به راحتی می توان Policyهایی ایجاد کرد که بارکاری را بر روی VSAN  و Arrayهای خارجی قرار دهد و یا آنها را توسط VMware vSphere Storage  به راحتی جابجا نماید.

۲- طراحی Virtual SAN جهت استفاده‌ی مدیران ساختار vSphere

همانطور که می‌دانیم مدیران vSphere مشغله زیادی دارند و به همین دلیل هر یک از جنبه های Virtual SAN به گونه‌ای طراحی شده‌ است که تا حد امکان ساده باشد. به‌عنوان مثال نیازی به ترکیب این تکنولوژی با کنسول یا Plug-inهای ذخیره‌سازی نمی‌باشد و تمام جریان‌های کاری (‌Workflow) به صورت یکپارچه در vCenter ادغام می‌گردد. این فرآیند برای مدیران vSphere بسیار مطلوب بوده و گویای آن است که طراحی Virtual SAN مانند مدیریت و کنترل Storageها پیچیده نمی باشد.

۳- استفاده از Policyها جهت تعریف ویژگی‌های Storage توسط VSAN

با Virtual SAN، مدیران vSphere به ایجاد Policyهایی مانند Protection Level ، Striping و Thin Provisioning می پردازند. هنگام آماده‌سازی یک ماشین مجازی جدید، می‌توان از Policyهای موجود به راحتی استفاده نمود. به علاوه Virtual SAN به صورت پویا، Storage مورد نیاز را از یک Datastore مجزا جدا می‌کند. برخلاف Storage Array خارجی، در این تکنولوژی ضرورتی ندارد که سطوح عملکرد و  محافطت مختلفی از پیش تعیین گردد. هر ماشین مجازی (و vmdk مربوط به آن) در صورت نیاز ممکن است دارای Policyهای متفاوتی باشد. برای مثال می‌توانید تعدادی VM را برای تحمل یک خطا، مواردی را برای تحمل دو خطا و برخی دیگر را طوری تنظیم کنید که قادر به تحمل خطا نباشند و سپس آنها را در یک Datastore ترکیب نمایید. جالب‌تر اینکه در صورت تغییر یک Policy، این تکنولوژی به صورت خودکار تغییراتی را در Back Endایجاد می‌کند. بنابر این رویکرد فوق بسیار ساده‌تر و کارآمدتر از رویکردهای سنتی می‌باشد.

۴- طراحی Virtual SAN به منظور انتخاب بهترین Storage ها برای VMها

Virtual SAN از پروتکل‌های متداول Storage نظیر iSCSI و NFS به صورت مستقیم پشتیبانی نمی‌کند. هر ماشین مجازی با استفاده از یک پروتکل داخلی که ساده‌تر و سریع‌تر از پروتکل‌های استاندارد Storage می‌باشد با Virtual SAN ارتباط برقرار می‌کند. با این حال اگر قصد دارید ظرفیت Virtual SAN را به صورت خارجی از طریق iSCSI یا NFS  پیاده‌سازی نمایید، راهکارهای خوبی برای این امر در دسترس خواهد بود.

۵- سرعت قابل توجه Virtual SAN

Virtual SAN می‌تواند سطوح بالایی از عملکرد را با توجه به نوع سخت‌افزار انتخاب شده، ارائه نماید که موضوع بسیار قابل توجه می‌باشد. در نتیجه مسیر داده‌های حساس و مهم بهینه شده و نیازی به اجرای ترافیک I/O از طریق کنترل‌گرهای Array خارجی نمی‌باشد. نسخه Hybrid Virtual SAN (ترکیب Flash و Disk) می‌تواند با هزینه بسیار پایین عملکردی مشابه All-Flash Array سطح ابتدایی داشته باشد. همچنین نسخه All-Flash Virtual SAN نیز می‌تواند عملکردی فوق‌العاده را به شکلی مقرون به صرفه ارائه نماید.

 

در حالی که سرورهای بیشتری به کلاستر اضافه می‌شوند، عملکرد به صورت خطی مقیاس‌بندی می‌شود. هر یک از سرورها می‌توانند گروه‌های دیسک متعددی را پشتیبانی نموده و موجب ارتقای عملکرد SAN مجازی گردند. به طور خلاصه، سخت‌افزار بیشتر به معنای ظرفیت و سرعت بیشتر بوده و مهم‌تر اینکه هرچه سخت‌افزار سرور سریع‌تر و ارزان‌تر باشد، Virtual SAN نیز سریع‌تر و ارزان‌تر خواهد بود.

در قسمت دوم (پایانی) از این مقاله به بررسی ۵ مورد نهایی از مزایای استفاده از Virtual SAN خواهیم پرداخت.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱۰ نکته که باید در مورد VMware Virtual SAN بدانید – قسمت اول

۱۰ نکته که باید در مورد VMware Virtual SAN بدانید – قسمت دوم (پایانی)

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *