قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

بررسی VMware vSphere Storage Appliance یا به اختصار VSA

بررسی VMware vSphere Storage Appliance یا به اختصار VSA

بررسی VMware vSphere Storage Appliance یا به اختصار VSA

VMware vSphere Storage Appliance چیست؟

vSphere Storage Appliance یا به اختصار VSA، نرم‌افزاری است که قابلیت‌های Shared Storage را بدون پرداخت هزینه و پیچیدگی‌های موجود در Shared Storage‌های سخت‌افزاری به کاربران ارائه می‌نماید. این نرم‌افزار صرفا با چند کلیک نصب شده و به صورت مرکزی در VMware vCenter Server مدیریت می‌شود. کاربران با استفاده از قابلیت‌های این نوع Shared Storage می‌توانند بدون نیاز به Shared Storage سخت‌افزاری از ویژگی‌های پیوستگیِ کسب‌وکارِ vSphere استفاده نمایند.

امکانات و کاربرد‌های VSA

مجازی‌سازی سرورها در بسیاری از فضاهای کوچک، از دفاتر شعب سازمان‌ها گرفته تا کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، مستلزم روبرویی و مواجهه با پیچیدگی‌های Shared Storageها بوده است اما VSA به عنوان یک راهکار در این زمینه محسوب می‌گردد. vSphere Storage Appliance به ارائه قابلیت‌های‌ دسترس‌پذیری بالا (HA) و خودکارسازیِ vSphere برای فضاهای کوچک، بدون نیاز به Shared Storage سخت‌افزاری می‌پردازد. بنابراین علاوه بر دستیابی به تداوم کسب‌وکار برای تمامی برنامه‌های کاربردی، Downtimeهای برنامه‌ریزی شده که به دلیل نگهداری از سرورها اتفاق می‌افتد نیز حذف شده و از Policyها جهت اولویت‌بندی منابع برای برنامه‌های کاربردی مهم استفاده می‌شود. بدین ترتیب VSA قادر است بدون نیاز بهShared Storage سخت‌افزاری، تمامی این موارد را ارائه ‌نماید.

پیاده‌سازی آسان و مقرون به صرفه

پیاده‌سازیvSphere Storage Appliance  یا به اختصار VSA بر روی سخت‌افزار فعلی سرورها جهت بهر‌ه‌مندی از مزایای مجازی‌سازی به جای استفاده از Shared Storage‌های سخت‌افزاری گران قیمت، موجب کاهش هزینه‌ها می‌گردد. VSA را می‌توان طی چند مرحله کوتاه در محیط‌های vSphere فعلی یا راه اندازی vSphere جدید در سازمان مربوطه نصب نمود.

VMware vSphere Storage Appliance - vsa

شکل فوق ارائه یک جایگزین ساده و مقرون به صرفه برای رویکرد سنتی IT با VSA، که می‌تواند قابلیت دسترس‌پذیری بالا (High Availability) و ویژگی‌های پیشرفته vSphere را برای فضاهای کاری کوچک بدون سخت‌افزار ذخیره‌سازی مشترک فراهم نماید.

ارائه قابلیت دسترس‌پذیری بالا (HA)

با استفاده از این تکنولوژی، Storage داخلی سرور به یک منبع Shared Storage واحد تبدیل می‌شود که دسترس‌پذیری پیوسته به برنامه‌های کاربردی را به منظور حذف هزینه‌ها و پیچیدگی‌های پیاده‌سازی Shared Storage سخت‌افزاری را میسر می‌سازد. به علاوه، کاربران با VSA می‌توانند vSphere vMotion (که در مقاله‌های قبلی سایت به آن پرداخته شده است) را برای انتقال برنامه‌های کاربردی از یک Host به Host دیگر فعال نموده و امکان هرگونه قطعی سرویس را به دلیل نگهداری سخت‌افزار از بین ببرند. محافظت از داده‌ها با VSA موجب کاهش Single Point Of Failure در محیط‌های IT می‌گردد.

ایده‌ال برای محیط‌های کاری کوچک

با استفاده از این تکنولوژی می‌توان به محافظت از تداوم کسب‌وکار در تمامی محیط‌های کوچک دست یافت. سازمان‌هایی که به دنبال ایجاد تداوم کسب‌وکار در دفاتر شعب می‌باشند، توصیه می‌شود که VSA را به عنوان یک راهکار مقرون به صرفه با قابلیت پیاده‌سازی آسان مد نظر قرار دهند. کاربر با کمک VSA، می‌تواند قابلیت دسترس‌پذیری بالا (HA) را در تمامی دفاتر شعب ایجاد نموده و از vCenter Server Standard برای مدیریت متمرکز این فضاهای توزیعی استفاده نمایند.

نحوه عملکرد vSphere Storage Appliance

VSA به عنوان یک نرم‌افزارِ تجهیزات مجازی به مدیران vSphere این امکان را می‌دهد تا فضای ذخیره‌سازی سرور را به عنوان یک Shared Storage در نظر گرفته و از آن استفاده نمایند. VSA که به عنوان یک Instance واحد از vCenter Server مدیریت می‌شود، بر روی کلاستری از سرورها نصب شده و روی یک ماشین مجازی در هر سرور مستقر می‌شود. این کلاستر می‌تواند بدون نیاز به Storage خارجی، دسترسی ماشین‌های مجازی به Shared Storage را امکانپذیر نماید.

مدیران vSphere می‌توانند به راحتی این Storage را از طریق vCenter Server اختصاص داده و آماده‌ سازی نمایند. بنابراین پس از اختصاص Storage، مدیریت آن شبیه به روند مدیریت Shared Storage و یا حتی ساده‌تر از آن خواهد بود، زیرا منبع ذخیره‌سازی از طریق vCenter Server مدیریت می‌شود.

سهولت پیاده‌سازی vSphere Storage Appliance

سادگی پیاده‌سازی VSA به این دلیل است که این تکنولوژی با قابلیت نصب مبتنی بر Wizard می‌تواند مدیریت و کنترل بسیاری از امور پیکربندی از قبیل تنظیمات شبکه و پیاده‌سازی دسترس‌پذیری بالا برای vSphere را به عهده بگیرد. پیاده‌سازی این تکنولوژی حتی برای کاربرانی که برای اولین بار قصد استفاده از این تکنولوژی را دارند، کار ساده‌ای خواهد بود. در صورت نیاز به افزایش Storage نیز می‌توان هارد دیسک‌های بیشتری را بدون بروز قطعی به کلاستر VSA اضافه نمود.

چگونگی محافظت VSA از داده‌ها

VSA تکنولوژی انعطاف‌پذیری بوده و در صورت خرابیِ یک vSphere Server در کلاستر VSA، به صورت خودکار و یکپارچه به vSphere Server دیگری در Failover Cluster منتقل گردد و از داده‌ها محافظت نماید. با استفاده از VSA، کاربران قادر به حذفSingle Point Of Failure  در محیط‌های IT می‌باشند.

VMware vSphere Storage Appliance - vsa

شکل بالا، VSA تمامی Single Point of Failure ‌ها را حذف نموده و محافظت از داده‌ها را تضمین می‌نماید و در صورت خرابی یک سرور در کلاستر VSA، به صورت خودکار به سرور دیگری در کلاستر Failover می‌شود.

ویژگی‌های مهم vSphere Storage Appliance

Storage مشترک و مقرون به صرفه

  •  تبدیل Storage سرور داخلی به یک Datastore مشترک مجازی‌سازی شده و قابل دسترس به صورت کلاستر با هزینه کمتر در مقایسه با Shared Storage خارجی در شبکه
  • ایجاد کلاسترهای VSA تا سه Node

نصب و پیاده‌سازی آسان

  •  استفاده از Wizard برای خودکار نمودن فرآیند نصب و پیکربندی vCenter Server، vSphere و VSA تنها با چند کلیک
  • اجرای vCenter در کلاستر VSA
  • افزودن هارد دیسک درایوها در مواقع نیاز به افزایش Storage بدون بروز قطعی
  • مدیریت آسان و متمرکز محیط IT

 

ساده سازی فضای IT، اجرای برنامه‌های کاربردی و استفاده از Shared Storage بر روی سرورهای موجود

مدیریت متمرکز چندین کلاستر VSA از یک vCenter Server Standard Instance

مانیتور، نگهداری و عیب‌یابی کلاستر VSA از طریق VSA Manager متصل به vCenter Server

 

قابلیت دسترس‌پذیری و انعطاف‌پذیری Storage

قابلیت دسترس‌پذیری مستمر به برنامه‌های کاربردی (۹۹٫۹ درصد دسترس‌پذیری با استفاده از HA)

حذف Single Point of Failure در فضای IT از طریق Mirroring همزمان Datastoreها (VSA از محافظت RAID 1 در سراسر سرورها و از RAID 5/6/10 در هر سرور استفاده می‌نماید.)

 

قابلیت انعطاف‌پذیری با راهکارهای ذخیره‌سازی مبتنی بر سخت‌افزار

استفاده از Storage vMotion برای انتقال ماشین‌های مجازی بین VSA و Shared Storage بدون قطعی در سرویس

تجمیع دیسک درایوهای Local در سرور برای ایجاد Shared Storage بیشتر، که ظرفیت ارائه شده با سخت‌افزارهای Shared Storage موجود را افزایش می‌دهد.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *