قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

بررسی نحوه عملکرد VMware Storage VMotion یا SVMotion

بررسی نحوه عملکرد VMware Storage VMotion یا SVMotion

Live Migration  دیسک‌فایل‌های ذخیره‌سازی ماشین مجازی، بدون ایجاد اختلال در عملکرد آن

VMware SVMotion یا Storage vMotion چیست؟

VMware SVMotion  یکی از اجزای VMware vSphere می‌باشد، که Live Migration دیسک‌فایل‌های ماشین مجازی، در داخل و سراسر Array‌های ذخیره‌سازی، بدون Downtime و بدون هیچگونه وقفه در سرویس دهی را، توسط یک رابط کاربریِ شهودی به وجود می آورد. Storage vMotion با Downtime صفر، در عین دسترس‌پذیری خدمات و یکپارچگی کامل تراکنش، دیسک‌فایل‌های ماشین مجازی را از یک مکان ذخیره‌سازی اشتراکی (Shared Storage)، به یک مکان ذخیره‌سازی اشتراکی (Shared Storage) دیگر منتقل می‌نماید. SVMotion به سازمان‌ها امکان اجرای انتقال فعالانه‌ی ذخیره‌سازی، ساده‌سازی انتقال Array‌ها، ارتقای عملکرد ذخیره‌سازی ماشین مجازی و آزادسازی ظرفیت ارزشمند ذخیره‌سازی را فراهم می‌آورد. Storage VMotion کاملاً با VMware vCenter Server یکپارچه‌سازی شده تا امکان انتقال و مانیتورینگ ساده‌  را فراهم نماید.

 

نحوه‌ی استفاده از VMware SVMotion در سازمان‌ها
از VMware Storage vMotion در موارد زیر می‌توان بهره برد:
  • ساده‌سازی انتقال Array‌ و ارتقاء ذخیره‌سازی

فرایند سنتی انتقال داده‌ها از یک Storage به Storageیی دیگر، بسیار طاقت‌فرسا، وقت‌گیر و مخل کار و سرویس دهی محسوب می‌گردد. سازمان‌های IT، با SVMotion می‌توانند به Migration‌ها سرعت بخشیده و در عین حال اختلالات خدماتی مربوطه را به حداقل رسانده یا به کل حذف نمایند. این امر باعث ساده‌تر، سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر شدن موارد زیر می‌گردد: پذیرفتن پلت‌فرم‌های ذخیره‌سازی و فرمت‌های فایلی جدید، بهره گیری از مدل‌های لیزینگ (Leasing) انعطاف‌پذیر، از رده خارج نمودن Array‌های ذخیره‌سازی قدیمی‌تری که مدیریت‌شان دشوار می‌باشد و انجام ارتقاء Storage و Migration‌ها بر مبنای میزان استفاده و سیاست‌های اولویت.

SVMotion با هر سیستم عامل و پلت‌فرم سخت‌افزاری ذخیره‌سازی، که تحت پشتیبانی VMware ESX باشد، کار می‌کند. این امر برای مشتریان امکان استفاده از ترکیبی ناهمگون از ذخیره‌سازهای داده و فرمت‌های فایلی را فراهم می‌سازد.

  • بهینه‌سازی پویای عملکردI/O ذخیره‌سازی

بهینه‌سازی عملکرد I/O ذخیره‌سازی، اغلب مستلزم پیکربندی و تخصیص مجدد Storage می‌باشد که فرآیندی چالش‌زا برای مدیران شبکه و کاربران محسوب می‌شود و عموماً به برنامه‌ریزی جهت در نظر گرفتن Downtime نیاز دارد. مدیران شبکه با SVMotion می‌توانند دیسک فایل‌های ماشین مجازی را به LUNهای دیگر، که به نحو مناسب پیکربندی شده‌اند، منتقل نمایند تا عملکردی بهینه و بدون نیاز به Downtime برنامه‌ریزی شده، ارائه دهند. این امر زمان و هزینه‌ی مربوط به روش‌های سنتی را از میان برمی‌دارد.

  • مدیریت کارآمد ظرفیت ذخیره‌سازی

افزایش یا کاهش تخصیص Storage، نیازمند چندین مرحله کار دستی می‌باشد که از آن جمله می‌توان به هماهنگی بین گروه‌ها، برنامه‌ریزی جهت رخداد Downtime و اضافه نمودن ذخیره‌ساز جدید، اشاره نمود. سپس معمولاً انتقال طولانی دیسک فایل‌های ماشین مجازی، به ذخیره‌ساز داده‌ی جدید اتفاق می‌افتد؛ که به یک Downtime قابل‌توجه خدمات منجر می‌گردد. SVMotion با قادر ساختن مدیران شبکه، به بهره‌گیری از Storage جدیدِ تخصیص‌یافته، بدون ایجاد اختلال در شبکه، این فرایند را بهبود می‌بخشد. با انتقال داده‌ها به انواع مختلف پلت‌فرم‌های ذخیره‌سازی برمبنای ارزش داده‌ها، الزامات عملکرد و هزینه‌های ذخیره‌سازی، می‌توان از SVMotion به‌عنوان یک ابزار صف‌بندی ذخیره‌ساز نیز استفاده نمود.

نحوه‌ی کار VMware SVMotion یا Storage vMotion

VMware SVMotion، به دیسک‌های ذخیره‌سازی ماشین مجازی اجازه می‌دهد در نقاط مختلف ذخیره‌سازی داده‌ها بدون Downtime، مجدداً مکان‌یابی شوند و در نهایت کاملاً برای ماشین مجازی و یا کاربران نهایی شفاف باشند.

Storage vMotion قبل از انتقال دیسک‌فایل‌های ماشین مجازی، به انتقال Home Directory ماشین مجازی به نقطه‌ای جدید مبادرت می‌ورزد. این Home Directory حاوی Meta Dataی ماشین مجازی (فایل‌های پیکربندی، Swap Fileها و log) می‌باشد. بعد از مکان‌یابی مجدد Home Directory، تکنولوژی SVMotion با استفاده از “Changed Block Tracking” جهت حفظ یکپارچگی داده‌ها در طول فرایند انتقال، محتویات کل دیسک‌فایل‌های ذخیره‌سازی ماشین مجازی  را به Host ذخیره‌سازی مقصد کپی می‌نمایند. سپس، نرم‌افزار ماژول “Changed Block Tracking” را بررسی می‌نماید تا مشخص شود اطلاعات در اولین تکرار، در چه نقاطی از دیسک نوشته شده‌اند. سپس تکرار دوم کپی را در نقاطی که در دور اول تغییر کرده‌اند، انجام می‌دهد (ممکن است چند دور کپی دیگر هم اتفاق بیافتد).

زمانی که این فرایند تکمیل شود، ماشین مجازی سریعاً تعلیق (Suspend) و دوباره شروع به کار می‌کند تا بتواند در محل ذخیره‌سازی داده‌ی مقصد، از Home Directory و دیسک‌فایل‌های ماشین مجازی استفاده نماید. قبل از اینکه VMware ESX به ماشین مجازی اجازه‌ی اجرای دوباره را صادر نماید، آخرین نقاط تغییریافته‌ی دیسک مبداء، به مقصد کپی می‌شوند و دیسک‌ها و مبداء اصلی حذف می‌گردند.

این رویکرد، یکپارچگی تراکنشی کامل را تضمین می نماید و کل فرآیند فوق آنقدر سریع اتفاق می افتد که کاربر نهایی به هیچ عنوان متوجه آن نمی‌گردد.

 

 قابلیت‌های اصلی VMware Storage vMotion
  • یکپارچگی کامل تراکنش

هیچ وقفه یا Downtimeی برای کاربران یا برنامه‌ها در طول انتقال دیسک ذخیره‌سازی ماشین مجازی رخ نمی‌دهد.

  • قابلیت کار با چند سیستم (Interoperability)

SVMotion دیسک‌فایل‌های ذخیره‌سازِ ماشین‌های مجازیِ در حال اجرا، روی هر سیستم عاملی را می‌تواند به هر نوع سخت‌افزار و ذخیره‌ساز تحت پشتیبانی VMware ESX انتقال دهد.

  • پشتیبانی از چند نوع ذخیره‌ساز

پیاده‌سازی Live Migration، دیسک‌فایل‌های ماشین مجازی بین سیستم‌های ذخیره‌سازی Fibre Channel، iSCSI و NAS.

  • انتقال دیسک‌های مجازیThick-provisioned به دیسک‌های Thin-provisioned

تبدیل نمودن هر فرمت Thick به فرمت Thin با Downtime صفر.

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *