قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

کاربرد Zero Client در دسکتاپ مجازی و VMware Horizon – قسمت سوم

کاربرد Zero Client در دسکتاپ مجازی و VMware Horizon – قسمت سوم

کاربرد Zero Client در دسکتاپ مجازی و  VMware Horizon – قسمت سوم

 

در قسمت اول و دوم به بررسی مفهوم Zero Client و همچنین امنیت آن در بحث مجازی سازی دسکتاپ پرداختیم و در این قسمت به بیان مزایای اصلی و همچنین کاربردهای عملی این تکنولوژی می پردازیم.

پیاده‌سازی سریع Zero Client

یکی از مزایای قابل توجه Zero Client، پیاده‌سازی سریع آن می‌باشد. Zero Clientها جزو تجهیزات Plug-and-Play به شمار رفته و به صورت پیش‌فرض، تنها به چند دقیقه زمان برای نصب و چند ثانیه زمان برای Boot شدن نیاز دارند. در برخی از مدل‌های Zero Client، برق مصرفی از طریق Ethernet تامین شده و نیاز به کابل برق را از بین می‌برند. Zero Client، پس از اتصال صفحه نمایش و تجهیزات واسط کاربری انسانی مانند صفحه کلید و ماوس، آماده به کارگیری در سازمان‌ها می‌باشد.

قابلیت اجرایی گسترده

PCoIP Zero Clientها در شرایط محیطی مختلف از مدرسه تا مراکز بیمارستانی و سازمان‌های دولتی قابل استفاده بوده و راهکارهای دسکتاپ مجازی‌سازی را برای طیف وسیعی از نیازهای سازمانی ارائه می‌نمایند.

کاربرد Zero Client در بخش آموزش

وزارت آموزش و پرورش مالزی، ۲۵٫۰۰۰ مورد View Virtual Desktop  و تجهیزات Teradici PCoIP Zero Client را در ۱٫۲۵۰ مدرسه در سراسر کشور پیاده‌سازی نموده است تا قابلیت یادگیری دیجیتال را برای دانش‌آموزان امکانپذیر سازد. دانش‌آموزان با کمک پیاده‌سازی این Cloud Private، به منابع آموزشی و محاسباتی با کیفیت و حتی در برخی موارد نیز برای اولین‌ بار به این منابع دسترسی می‌یابند که به عنوان بخشی از تلاش وزارت آموزش و پرورش این کشور در سطح ملی جهت مدرن‌سازی آموزش و ایجاد ارتباط با بخش دیجیتال ارائه می‌گردد.

وزارت آموزش و پرورش مالزی از نسخه آزمایشی این برنامه در ۱۲۰ مدرسه ابتدایی در یکی از استان‌های این کشور استفاده نمود تا قابلیت ارائه راهکار Virtual Desktop Infrastructure یا VDI در مقیاس بزرگ و قابلیت خودترمیمی (Resiliency) تکنولوژی PCoIP Zero Client Desktop با مصرف انرژی کم و عملکرد بالا را نشان دهد. تامین برق در این منطقه با استفاده از پنل‌های خورشیدی و ژنراتورهای دیزلی صورت گرفته و اینترنت نیز از طریق یک لینک ماهواره‌ای VSAT با سرعتی تا سقف ۲Mbps ارائه می‌شود. در حال حاضر، آموزگاران و مدیران در مدارس فوق با استفاده از زیرساخت دسکتاپ مجازی به Desktop‌ها، برنامه‌های کاربردی و داده‌ها دسترسی دارند. با حداقل تنظیمات یا اصلاحات مورد نیاز به صورت On-site در فضای کلاس، می‌توان منابع آموزشی و محاسباتیِ با عملکرد بالا را برای دانش‌آموزان و معلمان در تمامی مراکز (حتی در مناطق روستایی و داخلی با دسترسی بسیار پایین به ارتباطات و نیروی برق) فراهم نمود. هم‌اکنون منابع آموزشی بین این مدارس به اشتراک گذاشته شده و مدیران IT طبق سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش جهت مدیریت، تامین امنیت و ارائه سرویس‌های کارگزاری به دانش‌آموزان و کارکنان توانمند شده‌اند.

یک مدرسه حقوقی در کالیفرنیا نیز در سال ۲۰۱۱ با تکنولوژی PCoIP Zero Client به VDI رو آورد. با این تسهیلات، فرصت به‌روز‌رسانی تکنولوژی در هنگام جابجایی به یک ساختمان جدید نیز فراهم می‌گردد. هدف این مدرسه علاوه بر ایجاد یک فضای یادگیری پیشرفته به لحاظ تکنولوژیکی برای دانش‌آموزان، بهبود تاثیر محیطی مجموعه نیز بوده است. این مدرسه ۲۰۰ مورد PCoIP Zero Client از برند سامسونگ را پیاده‌سازی و ۲۰۰ مورد PC را حذف نموده است و در نتیجه با استفاده از این راهکار، تعداد سرورهای مورد نیاز از ۳۵ به ۷ کاهش یافته است.

کاربرد Zero Client در بخش بهداشت و سلامت

اجرای Zero Client با ایجاد قابلیت تحرک‌پذیری (Mobility) برای افراد شاغل در این بخش، به خوبی در این حوزه صورت گرفته است. در بیمارستانی در شهر کانزاس به این نتیجه رسیدند که افزایش قابلیت تحرک‌پذیری برای کارکنان بسیار ایده‌ال خواهد بود. این مرکز به راهکاری نیاز داشت که دسترسی سریع کارکنان به اطلاعات بیماران را میسر نماید. قبل از پیاده‌سازی Zero Client، پرستاران مجبور بودند جهت دسترسی به اطلاعات بیماران به یک PC خاص مراجعه نمایند. با اجرای VMware Horizon همراه با View و Zero Client، دکترها و پرستارها قادر شدند در هر نقطه‌ای از بیمارستان به سیستم وارد یا از آن خارج شوند. اطلاعات بیماران با استفاده از Badge Readerها (تجهیزاتی که قابلیت خواندن اطلاعات از روی بعضی کارت‌های اطلاعاتی را دارد) به سرعت در صفحه نمایش‌های Endpoint قابل دسترسی می‌باشد. این مساله موجب کاهش زمان بیکاری و افزایش کارایی و بهره‌وری پرسنل بیمارستانی می‌گردد.

علاوه بر مورد فوق یک موسسه دیگر نیز اقدام به مجازی‌سازی محیط کار خود نمود که در مراکز مراقبت از بیماران آن موسسه با افزایش هزینه‌های نگهداری برای تنظیم و رسیدگی به PCهای قدیمی مواجه شده بودند. در نتیجه‌ی این موضوع، به جای پرداخت هزینه‌های به روزرسانی و تعمیر دستگاه‌های قدیمی، آنها را با دسکتاپ‌های مجازی Zero Client جایگزین نموده‌اند. دفعات بازبینی جهت نگهداری Endpoint‌ها به صورت On-Site از یکبار در هفته به یکبار در ماه کاهش یافته است. هزینه‌های برق نیز به میزان ۲۰ درصد برای مرکز کاهش یافته است. با توجه به پیاده‌سازی سریع تجهیزات Zero Client، سازمان‌ها مبلغ قابل توجهی را در راه‌اندازی هر سیستم در Endpoint صرفه جویی می‌نمایند.

استفاده از Zero Client در بخش دولتی

VMware Federal Secure راهنمای طراحی را ارزیابی نموده و به ارائه مدلی از پیاده‌سازی Zero Client برای سازمان‌های دولتی پرداخته است. به عنوان یک نمونه واقعی از کاربرد Zero Client توسط یک سازمان دولتی می‌توان از پیاده‌سازی این تکنولوژی در منطقه همیلتون نام برد. دولت محلی همیلتون قصد مجازی‌سازی دسکتاپ خود برای ۱۰۰۰ نفر از کارکنان و ۲۰ نفر از اعضای تیم پشتیبانی IT را داشت. PCهای قدیمی از این بابت پاسخگوی نیاز‌های این سازمان دولتی نبودند و نمی‌توانستند طبق آخرین به‌روزرسانی‌های برنامه نرم‌افزاری عمل نمایند. راهکار این مشکل، مجازی‌سازی بیش از ۴۰۰ سیستم از طریق اجرای VMware Horizon View و ترکیبی از Zero Client و Thin Client بود. ضمن اینکه افزایش کارایی این تنظیمات به کارکنان اجازه داد تا علاوه بر ارائه سرویس‌های بیشتر برای شهروندان، هزینه‌های عملیاتی را نیز کاهش دهند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کاربرد Zero Client در دسکتاپ مجازی و VMware Horizon – قسمت اول

کاربرد Zero Client در دسکتاپ مجازی و VMware Horizon – قسمت دوم

کاربرد Zero Client در دسکتاپ مجازی و VMware Horizon – قسمت سوم

کاربرد Zero Client در دسکتاپ مجازی و VMware Horizon – قسمت چهارم (پایانی)

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *