قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

پیاده سازی دیتاسنترهای مبتنی بر نرم‌افزار با VMware Validated Design – قسمت اول

پیاده سازی دیتاسنترهای مبتنی بر نرم‌افزار با VMware Validated Design – قسمت اول

پیاده سازی دیتاسنترهای مبتنی بر نرم‌افزار با VMware Validated Design – قسمت اول

 

تکنولوژی VMware Validated Design یا به اختصار VVD، به منظور ارائه جامع‌ترین و مطمئن‌‌ترین ابزار برنامه‌ریزی عملیاتی برای ایجاد و راه‌اندازی یک سرویس Private Cloud ارائه گردیده است . VVD به ارائه طراحی‌های جامعی در سطح دیتاسنتر می‌پردازد که در فرآیند محاسبه، ذخیره‌سازی، شبکه و مدیریت گسترش یافته و استانداردی را برای پیاده‌سازی و پیکربندی Stack در   Software-Defined Data Center  یا به اختصار SDDC در موارد کاربردی مختلف تعریف می‌کند.

در ابتدا VMware Validated Design  برای SDDC به منظور ایجاد و راه‌اندازی یک SDDC‌ به صورت کامل در دسترس قرار گرفت اما VMware Validated Design  برای Micro-Segmentation وIT Automating IT  پس از آن ارائه شدند.

 

در واقع VVD در رفع چالش‌هایی همچون تاخیر در آماده‌سازی شبکه و Storage، انتقال بارهای کاری به سرویس Public Cloud از طریق Shadow IT و موارد کاربردی دیگر به کاربران کمک می‌نماید.

معماری Pod

VMware Validated Design بر روی مجموعه‌ای از بلوک‌های ساختاری به نام Pod اجرا می‌شود. هر Pod در واقع یک گروه‌‌بندی منطقی از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مورد نیاز برای پشتیبانی از کارکردهای خاصی در SDDC را ارائه می‌نماید. هر یک از Pod‌ها را می‌توان با سطوح مختلفی از کیفیت و افزونگی (Redundancy) طراحی نمود که موجب انعطاف‌پذیری در روند پشتیبانی از طیف وسیعی از سطوح سرویس‌دهی و موارد کاربردی می‌گردد.

مزیت معماری VVD Pod این است که چارچوبی بسیار انعطاف‌پذیر و کاملا یکپارچه را برای پیاده‌سازی SDDC ارائه نموده و در عین حال امکان استانداردسازی، Modular Expansion و جداسازی کارکردها را فراهم می‌نماید.

معماری VVD Pod متشکل از سه گروه سرور است که این گروه‌ها شامل Management Pod (برای میزبانی زیرساخت مدیریت به صورت کلی)، Edge Pod (برای ارائه سرویس‌های شبکه) و Compute Pod یا Workload Pod (برای تامین‌ ظرفیت لازم برای مدیریت بارهای کاری) می‌گردد.

بررسی Pod Management

Management Pod امکان میزبانی اجزای مورد استفاده در زیرساخت را برای ایجاد Instance‌، مدیریت و مانیتورینگ SDDC دارا می‌باشد. Pod شامل Component‌هایی مانند Platform Services Controllers، Instance‌‌ vCenter Server، VMware NSX Manager and Controller، vRealize Operations Manager و vRealize Log Insight می‌شود. لازم به ذکر است که Management Pod در یک Rack واحد پیاده‌سازی می‌گردد که حداقل شامل چهار سرور VMware Virtual SAN و دو سوئیچ Redundant به صورت Top-of-Rack Leaf است.

قابلیت های Edge Pod

Edge Pod میزبان اجزای زیرساخت مورد استفاده برای ایجاد Instance‌ در یک Gateway متمرکز می باشد و بدین ترتیب امکان دسترسی شبکه‌ی خارجی به بارهای کاری موجود در SDDC سازمان و کاربران را فراهم نماید. Edge Pod نیز مانند Management Pod متشکل از حداقل چهار سرور Virtual SAN و یک جفت سوئیچ Top-of-Rack Leaf ‌است. Edge Pod معمولا در همان Rack فیزیکی مربوط به Management Pod پیاده‌سازی می‌شود اگرچه در محیط‌های بزرگ‌تر بر روی یک Rack مجزا و اختصاصی قابل نصب می‌باشد.

Compute Pod

در SDDC بار کاری مربوط به کاربران و سازمان در Compute Pod اجرا می‌گردد. این نوع Pod در Rack‌های اختصاصی پیاده‌سازی می‌شود که هریک از این Rackها شامل ۶۴ سرور و دو سوئیچ Top-of-Rack Leaf  می‌باشد. معمولا در یک SDDC چندین Compute Pod پیاده‌سازی می‌شود که علاوه بر امکان سفارشی‌سازی، هر یک از Compute Podها با سطوح متفاوتی از افزونگی و کیفیت‌ سرویس وجود دارند که پشتیبانی از طیف وسیعی از موارد کاربردی و سطوح سرویس‌دهی را امکانپذیر می‌نماید.

Component‌های نرم‌افزاری VVD

VMware Validated Designs برای SDDC شامل VMware vSphere، VMware Virtual SAN، VMware NSX، vRealize Operations، vRealize Log Insight، vRealize Automation، vRealize Orchestrator و vRealize Business می‌شود.

دیتاسنترهای مبتنی بر نرم‌افزار با VMware Validated Design

 

بررسی نرم‌افزار‌های VMware

VMware vSphere چیست؟

 

VMware vSphere این قابلیت را داراست که زیرساخت مجازی را برای دیتاسنترهای SDDC پیاده‌سازی نماید. Host‌های vSphere در هر یک از Podها در قالب کلاستر‌های vSphere گروه‌بندی شده و سپس با VMware vCenter Server مدیریت می‌شوند. VMware vSphere به ارائه یک زیرساخت محاسباتی مقیاس‌پذیر و کاملا انعطاف‌پذیر می‌پردازد که قابلیت توسعه‌پذیری برای فعال‌سازی Software-Defined Storage (مثلا Virtual SAN) و همچنین قابلیت‌های Software-Defined Network (مثلا NSX) را در دیتاسنتر‌های مبتنی بر نرم‌افزار (SDDC) ارائه می‌نماید.

محافظت از داده‌ها در VVD از طریق vSphere Data Protection امکانپذیر می‌گردد. vSphere Data Protection به ارائه‌ی سرویس‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی زیرساخت SDDC و راهکارهای مدیریت و مانیتورینگ مرتبط با آن می‌پردازد. لازم به ذکر است که vSphere Data Protection در کلاستر Management پیاده‌سازی می‌شود و به منظور پشتیبان‌گیری یا در صورت بُروز قطعی برای بازیابیِ ماشین‌های مجازی مستقر در کلاستر Management به کار می‌رود.

قابلیت های Virtual SAN

Software-Defined Storage به عنوان یکی از اجزای اصلی در VMware Validated Design به شمار می‌رود. VVD برای پیاده‌سازی Software-Defined Storage در Management Pod و Edge Pod از VMware Virtual SAN استفاده می‌نماید. همچنین می‌توان Virtual SAN را به صورت انتخابی درCompute Pod  همراه با راهکارهای ذخیره‌سازی سنتی SAN و NAS استفاده نمود و بدین ترتیب پشتیبانی از نیازهای ذخیره‌سازی مربوط به بار کاری فعال در SDDC را برای کاربران و سازمان میسر نمود.

Virtual SAN به عنوان راهکار Software-Defined Storage متعلق به شرکت VMware می‌باشد که برای زیرساخت‌های فوق هم‌گرا (Hyper-Converged Infrastructure یا به اختصار HCI) به کار می‌رود. علاوه بر این، Virtual SAN به طور کامل با vSphere Hypervisor یکپارچه می‌شود و یک Shared Storage با عملکرد بالا و قابل استفاده در سازمان‌ها را برای ماشین‌های مجازی فراهم می‌نماید.‌‌

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پیاده سازی دیتاسنترهای مبتنی بر نرم‌افزار با VMware Validated Design – قسمت اول

پیاده سازی دیتاسنترهای مبتنی بر نرم‌افزار با VMware Validated Design – قسمت دوم (پایانی)

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *