قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

معرفی VMware vCenter Server High Availability – قسمت دوم (پایانی)

معرفی VMware vCenter Server High Availability – قسمت دوم (پایانی)

معرفی VMware vCenter Server High Availability – قسمت دوم (پایانی)

اقدامات زیادی در خصوص فراهم نمودن قابلیت دسترس‌پذیری بالا (HA) در VMware vCenter Server 6.5 صورت گرفته است تا میزان تاثیر این سرویس و عملیات‌ آن بر عملکرد Server vCenter و Hostهای vSphere را به حداقل میزان ممکن برساند. در قسمت اول از سری مقالات VCHA به بررسی مفهوم این تکنولوژی پرداختیم. در این مقاله که قسمت دوم (پایانی) می‌باشد، به بررسی ویژگی‌های و برخی تنظیمات آن می‌پردازیم.

عملکرد Failover و (Recovery Time Objective (RTO در VCHA

در صورت بروز خرابی، قابلیت Failover در VCHA به نحوی ارائه می‌گردد که کاربران می‌توانند از طریق API در کمتر از دو دقیقه و از طریق واسط کاربری خود در کمتر از چهار دقیقه به ادامه کار بپردازند. با‌وجود اینکه انجام فرآیند Failover به پیکر‌بندی vCenter Server و اندازه Inventory بستگی دارد اما بر اساس بررسی‌های انجام گرفته محدوده زمانی آن معمولا در حدود ۵ دقیقه می‌باشد.

 

حداقل زمان فعال‌سازی VCHA

طبق مشاهدات صورت گرفته فعال‌سازی VCHA بسته به نوع پیکر‌بندی vCenter Server و اندازه Inventory حدود چهار تا نه دقیقه به طول می‌انجامد.

سربار حاصل از VMware vCenter Server High Availability

با فعال‌سازی VCHA، تاثیر قابل‌توجهی بر عملکرد vCenter در شرایطی که بارکاری معمولی وجود داشته باشد، احساس نخواهد شد؛ اما در مواقعی که بارکاری زیادی بر روی vCenter ایجاد گردد،کمی در عملکرد vCenter تاثیر‌گذار خواهد بود؛ با این وجود بعید است که کاربران چنین حجم زیادی از بارکاری را در دوره‌های طولانی مدت بر روی Server vCenter ایجاد نمایند.

نمایش تأثیر عملکرد vCenter Server بصورت آماری

با توجه به بررسی‌های انجام شده، با افزایش مقیاس Statistics یا آماری، Server vCenter توان عملیاتی کمتری را ارائه می‌نماید. با فعال‌سازی VCHA در سطوح مختلف Statistics، یک تأثیر قابل ملاحظه اما جزئی، بر توان عملیاتی به میزان ۳ تا ۹ درصد ایجاد می‌شود.

تأثیر اجرای VCHA در یک شبکه‌ خصوصی

طراحی VCHA به نحوی است که از شبکه‌های LAN که نهایتا ۱۰ میلی‌ثانیه تاخیر بین Node‌های VCHA دارند را پشتیبانی می‌نماید، اگرچه این روند نیز با ایراداتی همراه می‌باشد.

مقایسه‌ی PSCهای خارجی با PSCهای Embedشده

عملکرد VCHA با مقایسه‌ی این دوحالت پیاده‌سازی مورد بررسی قرار گرفته و تفاوت اندکی بین آنها مشاهده شده است. یافته‌های حاصل‌ نشان می‌دهد که قابلیت HA درvCenter Server  قادر است در شرایط مختلف به خوبی فعالیت ‌‌نماید.

فعال‌سازی VCHA

امکان فعال‌سازی VCHA در هنگام اجرای Server vCenter فراهم شده است. بر اساس بهترین راهکارهای ارائه شده، جهت دستیابی به بهترین عملکرد، توصیه می‌گردد برای فعال‌سازی VCHA، یک دوره زمانی با بارکاری (Workload) بسیار کم در نظر گرفته شود؛ در‌غیر‌اینصورت، دیتابیس Posture SQL جدید که نقش Passive Node را بر عهده خواهد گرفت، ممکن است به دلیل پاک شدن Log‌های تراکنشی درNode Active امکان هماهنگی کامل و عملکرد مطلوب را نداشته باشد. در حال حاضر اقداماتی در زمینه افزودن پشتیبانی از قابلیت Archive-Log جهت رفع این مشکل صورت گرفته است.

نحوه پیکر‌بندی VCHA

طراحی VMware vCenter HA به نحوی است که در صورت بروز خرابی در یک نقطه واحد می‌تواند با استفاده از قابلیت HA به عملکرد مطلوب خود ادامه دهد. تمامی داده‌های مربوط به وضعیت Nodeهای Active و Passive همسان‌سازی (Replicate) شده و در‌صورت بروز حادثه‌ای‌ برای Active Node‌، Node Passive وارد عمل شده و روند اجرای کار را ادامه می‌دهد. به همین دلیل است نحوه پیکر‌بندی VCHA از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد، زیرا خرابی در یک نقطه بر عملکرد مناسب Node‌های Active ،Passive و Witness تاثیری نمی‌گذارد.

نکات مهم در پیکربندی VMware vCenter HA

نکاتی که در پیکربندی VCHA باید رعایت شود به شرح زیر می‌باشد:

هر VCHA باید به نحوی پیکربندی ‌شود که در صورت بروز اختلال در یک Node تحت تأثیر قرار نگیرد.

پیاده‌سازی هر Node بر روی سرورهای مختلف به ‌عنوان یک اقدام احتیاطی در مقابل خرابی‌های سخت‌افزاری از قبیل خرابی CPU، حافظه، کابل یا مادربورد محسوب می‌شود.

پیاده‌سازی هر Node در Datastore‌های مجزا به‌عنوان یک اقدام احتیاطی در مقابل خرابی‌ دیسک می‌باشد.

سخت‌افزار‌های اضافی مانند منبع تغذیه و خنک‌کننده در زیرساخت فیزیکی، موجب افزایش دسترس‌پذیری می‌گردند. چنانچه اختلال در جریان برق صرفا عملکرد Active Node را مختل سازد، تا زمان فعال بودن سایر Node‌ها، VCHA می‌تواند فرآیند Failover را آغاز نموده و Node Passive را به Active ارتقا می‌دهد.

از سوی دیگر، پیکر‌بندی‌های VM از قبیل تنظیمات منابع در CPU، Memory و Disk باید در بین Node‌ها یکسان باشد. بدین ترتیب تضمین می‌شود که در صورت تبدیل Passive Node به Active ، عملکرد مشابهی خواهد داشت.

پیکر‌بندی شبکه در پیاده سازی VCHA

تکنولوژی VCHA برای پیاده‌سازی در شبکه‌های خصوصی که دارای تاخیر‌ جزئی و پهنای باند بالا می‌باشند، طراحی شده است؛ در مجموع ویژگی‌های متعددی وجود دارد که بر عملکرد کلی VCHA تاثیر‌ می‌گذارد.

VCHA ، داده‌های موجود در Nodeهای Passive و Active را Replicate می‌نماید. PostgreSQL به صورت پیش‌فرض و هم‌زمان به انجام این کار پرداخته و در‌صورت مواجهه با هر‌گونه انحراف در حالت ناهماهنگ (Asynchronous) قرار می‌گیرد. به ‌همین‌ دلیل در اختیار داشتن یک شبکه‌ی خصوصی مجزا و مختص به VCH با توانایی ارائه‌ی منابع شبکه فاقد اختلال و مداخله برنامه‌های کاربردی دیگر از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

VCHA به طور رسمی از شبکه‌های دارای ‌تاخیر کم (تا مرز ۱۰ هزارم ثانیه) پشتیبانی می‌نماید. در صورت تخطی از محدوده‌های پشتیبانی شده نیز VCHA همچنان به ارائه قابلیت HA ادامه می‌دهد اما با بروز یک خطا در عملکرد ساختار، کابران شاهد تأخیر بسیار زیاد در عملیات و کاهش توان عملیاتی خواهند بود.

در اختیار داشتن یک شبکه با پهنای باند بالا برای فعال‌سازی ویژگی‌های VCHA از نکات مهم محسوب می‌گردد که توانایی انجام دو عملیات Clone را داشته و نیاز شبکه را برطرف نماید.

دلایل استفاده از HA در VMware vCenter Server

با توجه به موارد عنوان شده در این مقاله، وجود سرویس‌های HA در هر پلتفرمی حائز اهمیت می‌باشد وvCenter Server هم از این قضیه مستثنی نیست. این تکنولوژی به‌عنوان ابزار اصلی اجرا و مدیریت vSphere فاکتور مهمی در شبکه محسوب می‌گردد که پیاده‌سازی HA برای آن اهمیت می‌یابد. VCHA، محافظت در برابر مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را به همراه عملکردی مطلوب در سناریوهای معمول کاربران ارائه می‌نماید.

با توجه به بررسی های انجام شده در عملکرد تکنولوژی VCHA و با شبیه‌سازی فعالیت‌های معمولِvCenter Server  در سناریوهای رایج و تست آن در بدترین شرایط ممکن، نتایجی بدست آمده است که پیرو آن، داده‌های قطعی و شاخص‌های جامع عملکردی در زیر عنوان شده است:

عملکردFailover یا RTO در VCHA

عملکرد فعال‌سازی VCHA

Overhead VCHA

تأثیر عملکرد مقیاس آماری در vCenter Server

تأثیر اجرای این تکنولوژی در شبکه‌های خصوصی

مقایسه External PSC و Embedded PSC

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

معرفی VMware vCenter Server High Availability – قسمت اول

معرفی VMware vCenter Server High Availability – قسمت دوم (پایانی)

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *