قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

معرفی و بررسی VMware SDRS – قسمت دوم (پایانی)

معرفی و بررسی VMware SDRS – قسمت دوم (پایانی)

معرفی و بررسی VMware SDRS – قسمت دوم (پایانی)

در قسمت اول از این مقاله، به معرفی VMware Storage DRS یا به اختصار VMware SDRS و همچنین به بررسی برخی ویژگی های آن از جمله تجمیع منابع (Resource Aggregation) و استقرار اولیه (Initial Placement) پرداخته شد و در این قسمت که قسمت پایانی نیز می باشد به بررسی سایر ویژگی های آن خواهیم پرداخت.

تعدیل بار یا Load Balancing در VMware SDRS

سیستم‌های ذخیره‌سازی، معمولا بر اساس ظرفیت و مقتضیات مربوط به قابلیت اطمینان (Reliability) ارائه می‌شوند. عملکرد متنوع I/O با workload و Hot-spotهای مختلف، ممکن است به مرور زمان موجب عدم‌تعادل (Imbalance) در Datastoreها گردد. Load balancing به عنوان ابزاری در نظر گرفته می‌شود، که مانع High latency و سناریوهای Out-of-Space در نتیجه‌ی سربار اضافی (Overload) در هر یک از Datastoreها می‌گردد. با آغاز بروز عدم‌تعادل بار، SDRS  پیشنهاداتی را جهت اصلاح ارائه می‌نماید. شاید این عدم‌تعادل، با افزایش بار کاری بر روی یک Datastore و یا اینکه آن Datastore دچار Hot-spot شده باشد، مرتبط نباشد، که در این صورت انتقال و جابجایی می تواند این وضعیت را کنترل نماید. Space-utilization load balancing، جهت پاسخگویی در صورت کاهش Bottlenecks یا عدم‌ تعادل بیش از حد، طراحی شده است.

قوانین پیوستگی (Affinity Rules) در VMware Storage DRS

storage DRS یا به اختصار SDRS، برای فایل‌های ماشین مجازی از قوانین استقرار هوشمند (Smart Placement)، در قالب قوانین پیوستگی (Affinity rules) استفاده می‌نماید. با ارائه این قوانین از استقرار ماشین‌های مجازی دارای عملکرد مشابه، در یک Datastore جلوگیری می‌شود و در شرایط مناسب به حفظ و نگهداری ماشین‌های مجازی در کنار دیگر کمک می‌کند.

قوانین پیوستگی در VMware Storage DRS، به لحاظ مفهومی شباهت زیادی به قوانین پیوستگی و ضدپیوستگی در VMware DRS دارند. این قوانین، طی یک فرآیند کنترل، مشخص می‌کنند که کدام یک از فایل‌های ماشین مجازی نباید در یک Datastore مشابه در کلاستر Datastore قرار گیرند. علاوه بر آن جهت حفظ پیکربندی VMDK در کلاستر Datastore، مطابق با شرایط دسترسی، به کاربر کمک می‌نمایند.

به طور کلی VMware Storage DRS، برای قوانین پیوستگی سه قانون مختلف را ارائه می‌نماید که در جدول زیر نشان داده شده است:

قوانین پیوستگی در سطح Intra-Virtual Machine

قانون پیوستگی VMDK (پیش فرض) :

VMware Storage DRS را ملزم به حفظ و نگهداری  فایل‌های دیسک مجازی در ماشین مجازی بر روی یک Datastore می‌نماید.

قانون ضد پیوستگی: VMDK

VMware Storage DRS را ملزم به حفظ و نگهداری  فایل‌های دیسک مجازی در ماشین مجازی بر یک Datastore مجزا می‌نماید.

قانون ضد پیوستگی ماشین مجازی- ماشین مجازی (VM-VM):

VMware Storage DRS  را ملزم به حفظ و نگهداری  فایل‌های مختص یک ماشین مجازی بر Datastore جداگانه‌ای می‌نماید.

ویژگی Datastore Maintenance Mode

Datastore Maintenance Mode  از آن دسته ویژگی‌هایی است که در شرایط معمول مورد ‌استفاده قرار نمی‌گیرد؛ اما در صورت نیاز مورد استقبال زیادی واقع می‌گردد و با Host Maintenance Mode قابل مقایسه است. وقتی Datastore در  Maintenance Mode  قرار می‌گیرد، کلیه ماشین‌های مجازی ثبت شده روی آن، به یک Datastore دیگری در کلاستر Datastoreها منتقل می شوند. انتقال داده‌ها به یک Storage Array جدید و انتقال از VMFS-3 به VMFS-5 از کاربرد‌های این ویژگی به شمار می‌رود.

ذخیره سازی مبتنی بر پروفایل (Profile-Driven Storage)

کنترل ماشین‌های مجازی و تضمین استقرار آنها در Datastorageهای متناسب با شرایط SLA، کاری دشوار و چالش برانگیزی محسوب می‌گردد. ذخیره‌سازی مبتنی بر پروفایل (Profile-Driven Storage) توسط vSphere 5.0 معرفی شده و امکان بهره‌گیری از قابلیت‌های ذخیره‌سازی اصلی، از قبیل تکنولوژی صرفه‌‌‌ جویی در فضا (Space-Saving)، همسان‌سازی (Replication) و تعریف پروتکل را به صورت خودکار توسط vSphere Storage API ها و یا به صورت دستی، توسط کاربر فراهم می‌نماید.

معماری پروفایل ذخیره‌‌سازی ماشین مجازی

پروفایل ذخیره‌‌سازی ماشین مجازی، قابلیت‌های ذخیره‌‌سازی مورد ‌‌‌نیاز برای فایل‌های دیسک ماشین مجازی را جهت فعال شدن برنامه ها در ماشین مجازی ارائه می‌نماید. پروفایل ذخیره‌سازی ماشین مجازی  (Virtual Machine Storage Profile) با قابلیت ذخیره‌ سازی مرتبط (Attached) بوده و پروفایل قابلیت ذخیره‌سازی نیز با Datastore مرتبط (Attached) می‌باشد. ذخیره‌سازی پروفایل‌محور (Profile –Driven Storage) به همراه پروفایل ذخیره‌سازی ماشین مجازی، با اتکا بر شرایط ویژه SLA، کاربر را قادر می‌سازد تا استقرار ماشین‌های مجازی را به سرعت و هوشمندانه انجام دهد.

 

تکنولوژی VMware SDRS، از پروفایل ذخیره‌سازی ماشین مجازی پشتیبانی می‌نماید. این موضوع مستلزم وجود Datastoreهایی با ویژگی‌ها و قابلیت‌های ذخیره ‌سازی مشابه در یک کلاستر Datastore است، در‌نتیجه کلاستر با پروفایل ذخیره‌سازی ماشین مجازی سازگار می‌باشد. بنابراین نمایش کلاسترهای Datastore به شکل مقصدهای ذخیره‌سازی سازگار در فرآیند استقرار اولیه   (Initial Placement)  صورت می‌گیرد.

توزیع یک ماشین مجازی در کلاسترهای Datastore

 

پروفایل‌های ذخیره‌سازی را می‌توان به یک ماشین مجازی و یا به ازای هر VMDK و یا سطح اختصاص داد. اگر چندین کلاستر Datastore  با قابلیت ذخیره‌سازی متفاوت وجود داشته باشد، در آن صورت می‌توان یک ماشین مجازی را برای آنها توزیع نمود.  SDRS  می تواند در هر کلاستر Datastore، عملیات استقرار اولیه و تعدیل بار ورودی و خروجی را در فایل‌های ماشین مجازی به کار گیرد و فایل‌های ماشین مجازی را همگام با قوانین پیوستگی مدون، مستقر و جابجا نماید.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

معرفی و بررسی VMware SDRS – قسمت اول

معرفی و بررسی VMware SDRS – قسمت دوم(پایانی)

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *