قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

معرفی تکنولوژی مجازی سازی VMware DRS و VMware DPM – قسمت اول

معرفی تکنولوژی مجازی سازی VMware DRS و VMware DPM – قسمت اول

VMware DRS چیست؟

تکنولوژی VMware Distributed Resource Scheduler یا به اختصار VMware DRS به‌صورت کاملاً پویا، ظرفیت محاسباتی را در مجموعه‌ای از منابع سخت‌افزاری تجمیع‌شده در Resource Poolهای منطقی تعدیل نموده و بهره‌برداری در Resource Poolها را به صورت پیوسته مانیتور می‌کند و سپس براساسی Ruleهای ازپیش‌تعریف‌شده که بر اساس نیازهای سازمان مربوطه تعیین شده است و همچنین اولویت‌هایی که درحال تغییر می باشد، به‌شکلی هوشمندانه منابع موجود را به ماشین‌های مجازی اختصاص می‌دهد. وقتی یک ماشین مجازی با افزایش بار مواجه می‌شود، VMware DRS به‌صورت خودکار و از طریق توزیع مجدد ماشین‌های مجازی در سرورهای فیزیکی Resource Pool، به تخصیص منابع بیشتر می‌پردازد. VMware DRS به سازمان‌های IT اجازه می‌دهد:

منابع را با ارزشمندترین برنامه‌ها اولویت‌بندی نمایند، تا منابع با اهداف سازمان مربوطه همسو گردند.

به‌صورت خودکار بهره‌برداری سخت‌افزاری را بهینه کنند و دائماً به تغییر شرایط واکنش نشان دهند.

منابع اختصاصی را به واحد‌های کسب‌وکار ارائه کنند و همچنان از طریق Resource Pooling از بهره‌برداری بیشتر سخت‌افزاری سود ببرند.

تعمیر و نگهداری سرور را با Down-Time صفر به انجام برسانند.

VMware DPM چیست؟

VMware Distributed Power Management یا به اختصار DPM، یک ویژگی جدید در VMware DRS می باشد، که دائماً منابع مورد نیاز در یک کلاستر DRS را بررسی می‌کند. وقتی منابع مورد نیازِ کلاستر در دوره‌های مصرف کم، کاهش می‌یابد، VMware DPM باعث می گردد WorkLoadها یکی گردد تا برق مصرفی هر کلاستر را کاهش دهد. وقتی منابع، در بازه هایی، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، VMware DPM با توجه به Ruleهای تعیین شده، Host‌های خاموش‌شده را دوباره آنلاین می‌کند.

VMware DPM به سازمان‌های IT اجازه می‌دهد:

هزینه‌های برق و خنک‌سازی در دیتاسنتر را کاهش می‌دهند.

مدیریت کارآیی انرژی در دیتاسنتر را اتوماتیک می‌سازد.

نحوه کار VMware DRS

همانطور که بالاتر اشاره شد؛ تکنولوژی VMware DRS، منابع اختصاص داده شده را بصورت پیوسته بررسی نموده و در صورت نیاز، به‌شکلی هوشمندانه منابع موجود را به ماشین‌های مجازی اختصاص می‌دهد.

VMware DRS به کاربران اجازه می‌دهد Ruleها و Policy‌هایی را جهت تعیین نحوه اشتراک گذاری منابع در ماشین های مجازی تعریف نمایند و این منابع را بین چند ماشین مجازی، اولویت‌بندی نمایند.

وقتی یک ماشین مجازی با افزایش بار مواجه می گردد، VMware DRS ابتدا اولویت آنرا بر اساس Ruleها و Policy‌های تعیین شده جهت تخصیص، بررسی نموده و در صورتی که بررسی های DRS، نیاز به منابع بیشتر را صلاح بداند، منابع به ماشین مورد نظر اختصاص داده می شود. البته باید در نظر داشت که با توجه به شرایط سازمانی که از این تکنولوژی استفاده می نماید، DRS می تواند VMی را که با کمبود منابع مواجه است به سروری دیگر، با منابع بیشتر منتقل نماید؛ یا با ایجاد «فضا»ی بیشتر روی همان سرور، از طریق انتقال سایر ماشین‌های مجازی به سرورهای دیگر و یا اختصاص منابع بیشتر به آن ماشین مجازی، کمبود منابع را جبران نماید. انتقال ماشین‌های مجازی به سرورهای فیزیکی مختلف از طریق VMware VMotion به‌صورت کاملاً شفاف برای کاربر نهایی اجرا می‌شود، که در مقالات بعدی حتماً به تشریح VMotion و SVMotion خواهیم پرداخت.

VMware DRS را می‌توان طوری پیکربندی نمود که در حالت Automatic Mode یا Manual Mode عمل نمایند. در حالت خودکار، VMware DRS بهترین توزیع ممکن ماشین‌های مجازی بین سرورهای فیزیکی مختلف را تعیین کرده و به‌صورت خودکار ماشین‌های مجازی را به مناسب‌ترین سرور فیزیکی منتقل می‌کند. در حالت دستی، VMware DRS پیشنهادی درباره‌ی محل قرارگیری بهینه‌ی ماشین‌های مجازی ارائه می‌دهد و تصمیم‌گیری جهت ایجاد تغییر را به مدیرانسیستم واگذار می نماید.

سازماندهی سلسله‌مراتبی انعطاف‌پذیر Resource Poolها به مدیران شبکه اجازه می‌دهد؛ منابع IT موجود را با نیازهای سازمان تطابق دهند. هر واحد کسب‌وکار می‌تواند منابع IT اختصاصی دریافت نموده و همچنان از کارآیی Resource Pooling نیز بهره‌مند شود.

نحوه کار VMware DPM

VMware DPM بخشی از VMware DRS می باشد که پیشنهادها یا تصمیمات خاموش و روشن نمودن Host‌ها، جهت ذخیره‌ سازی انرژی را ارائه می‌دهد. این پیشنهادها برمبنای مقایسه‌ی “ظرفیت موجود یک کلاستر DRS” با “منابع مورد نیاز ماشین‌های مجازی و همچنین برخی الزامات ظرفیت بافر تعریف‌شده توسط مدیر شبکه” می باشد.

اگر DPM تشخیص دهد که تعداد Hostهای زیادی روشن هستند، ماشین‌های مجازی را روی تعداد محدودی از Host‌ها برده و سایر Hostها را خاموش می‌نماید. مجدداً VMware DPM در صورتی Hostهای خاموش شده را دوباره سیستم باز می گرداند که ماشین‌های مجازی بیشتری آنلاین باشند و نیاز به منابع داشته باشند و یا بصورت تعریف شده در زمانی مشخص نیاز به روشن شدن Hostهای بیشتری باشد.

در قسمت دوم (پایانی) از معرفی این تکنولوژی به بررسی مزایای استفاده از DRS خواهیم پرداخت.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

معرفی تکنولوژی مجازی سازی VMware DRS و VMware DPM – قسمت اول

معرفی تکنولوژی مجازی سازی VMware DRS و VMware DPM – قسمت دوم (پایانی)

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *