قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

دلایل ارائه Web App با مجازی سازی برنامه های کاربردی – قسمت دوم (پایانی)

دلایل ارائه Web App با مجازی سازی برنامه های کاربردی – قسمت دوم (پایانی)

دلایل ارائه Web App با مجازی سازی برنامه های کاربردی – قسمت دوم (پایانی)

توسعه دهنگان برنامه‌های کاربردی تحت وب به دلیل وجود مرورگر‌های مختلف در سازمان‌ها و حتی نسخه‌های متفاوت از یک مرورگر، با چالش‌هایی اساسی در زمینه‌ی سازگاری مواجه می‌باشند. بسیاری از سازمان‌ها برای حفظ سازگاری برنامه‌های کاربردی مبتنی بر مرورگر خود ملزم به استفاده از یک مرورگر با نسخه‌ای خاص می‌باشند. شرکت Citrix با ارائه‌ی Citrix Secure Browser سازمان‌ها را در رفع این چالش یاری می‌نماید. در قسمت اول از این سری مقالات به بررسی مزایای این تکنولوژی پرداختیم. در این مقاله که قسمت دوم (پایانی) می‌باشد، به بررسی قابلیت‌های ارائه شده در آن می‌پردازیم.

بیش از ۳۳۰٫۰۰۰ سازمان در سراسر جهان از راهکارهای شرکت Citrix  بهره می‌برند تا موجب افزایش بهره‌وری در ۱۰۰ میلیون کاربر خود شده و در کنار آن نیز مدیریت‌پذیری، تحرک‌پذیری و امنیت محیط‌های IT را ارتقا بخشند که این موضوع شامل شرکت Citrix نیز می‌شود. همانند بسیاری از سازمان‌ها، برنامه‌های کاربردی مبتنی‌بر مرورگر نقش مهمی در شرکت Citrix ایفا می‌کنند؛ ازجمله‌ی آنها می‌توان به برنامه‌های کاربردی که به صورت داخلی توسعه ‌یافته‌اند و یا راهکارهای SaaS به صورت Third-Party اشاره نمود.

با وجود اینکه تعداد برنامه‌های کاربردی مبتنی بر مرورگر با سرعت بسیار بالایی در حال افزایش است، اما مجازی‌سازی مرورگرهایی که برای دسترسی به آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند، تکنولوژی جدیدی نیست. Citrix مدت‌هاست که در راستای حفظ تحرک‌پذیری کسب‌و‌کار، به مجازی‌سازی برنامه‌های کاربردی مورد استفاده در شرکت خود پرداخته و تنها از طریق اتصال شبکه، امنیت و Citrix Receiver Client به صورت Local در Endpoint‌ها نصب شده‌اند. امروزه مجازی‌سازی مرورگر در کنار مجازی‌سازی برنامه‌ کاربردی به ارائه مزایای زیادی برای Citrix و هزاران کاربر آن در سراسر جهان انجامیده است.

قابلیت سازگاری مرورگر

Citrix با استفاده از فرآیند مجازی‌سازی برنامه‌های کاربردی به کاربران این امکان را می‌دهد تا از بین مرورگرهای موجود در بازار مانند Internet Explorer، Firefox، Safari، Chrome و…، مرورگر موردنظر خود را بدون نیاز به انجام تست مرورگر و نسخه‌های مختلف آن در بازار انتخاب نماید. این موضوع با ورود تجهیزات بیشتر از قبیل لپ‌تاپ‌های ویندوزی و Mac به بازار که هر یک نسخه‌های مرورگر خود را داشته و یا تجهیزات سیاری که مجهز به مرورگرهای Native می‌باشند و اغلب با برنامه‌های کاربردی تحت‌وب کار نمی‌کنند، اهمیت بیشتری می‌یابد. با استفاده از مجازی‌سازی مرورگرها، مدیریت مرکزی Patch‌ها و به‌روزرسانی‌ها موجب کاهش تعداد نسخه‌ها شده و تضمین می‌نماید که اصلاحات جدید در زمان مناسب صورت می‌گیرد. Joel Hagans یکی از مدیران Citrix اظهار داشت: دیگر دغدغه‌ای در مورد تطبیق‌پذیری مرورگرها وجود ندارد، بنابراین افراد از این امکان برخوردارند تا مرورگر موردنظر خود را بدون ایجاد پیچیدگی انتخاب نموده و به کارگیرند.

امنیت

امنیت به عنوان مهمترین مزیت مجازی‌سازی به حساب می‌آید. امنیت در این بخش به معنای عملکرد ایمن است در حالی که همچنان تمرکز بر ایجاد یک تجربه کاربری رضایت‌بخش باقی می‌ماند. متمرکز‌سازی برنامه‌های کاربردی و داده‌ها در دیتاسنتر می‌تواند ریسک حاصل از‌ استقرار داده در Endpoint را از بین‌ برده و به این ترتیب تحولی در امنیت ایجاد ‌کند. با انجام این فرآیند در صورت گم و یا سرقت شدن تجهیزات، اثری از محتوای سازمانی و یا حتی داده‌های Cache‌ شده‌ در آن موجود نیست. به همین ترتیب، هیچ داده‌ای از برنامه‌های کاربردی شخصی یا سازمانی موجود بر روی این تجهیزات، منتشر نمی‌شود و در صورتی که Endpoint در معرض خطر قرار گیرد، داده‌ها یا برنامه‌های کاربردی ایمن باقی می‌مانند.

دسترسی Remote به صورت Transparent و ایمن

امنیت حاصل از مجازی‌سازی برنامه‌های کاربردی به کیفیت تجربه‌ی کاربر در استفاده از این برنامه‌ها آسیبی نمی‌زند، بنابراین کاربر به راحتی می‌تواند با وارد کردن یا کلیک بر روی یک URL مشخص به صورت ایمن به برنامه‌های کاربردی تحت وب و برنامه‌های SaaS مختص کسب‌و‌کار، در مرورگر Local مورد نظر خود دسترسی یابد. به این ترتیب که در این فرآیند یک Citrix Receiver برای Session HTML5 باز می‌شود که برنامه کاربردی تحت وب را به صورت Transparent در مرورگر مجازی از‌پیش‌تعریف شده نمایش داده و با یک Tab جدید در مرورگر Local به صورت کامل ادغام می‌شود. عدم نیاز به VPN در این راهکار موجب می‌شود که کاربران بتوانند به راحتی و به صورت Remote با برنامه‌های کاربردی تحت‌وب، برنامه‌های کاربردی ویندوزی و Local کار کنند.

دلایل استفاده از Citrix Secure Browser

هرچند برنامه‌های کاربردی تحت‌وب به منظور اجتناب از چالش‌های پیاده‌سازی و نگهداری در برنامه‌های کاربردی قدیمی Client/Server ارائه شده‌اند، اما فرآیند توسعه در اینگونه برنامه‌ها چندان ثمربخش نبوده و اغلب مشکلات دیگری را جایگزین مشکلات سابق کرده است. چراکه هر برنامه کاربردی صرف‌نظر از تحت‌وب یا ویندوزی بودن، از ویژگی‌های کلی برنامه‌های کاربردی برخوردار است. به ‌این ‌معنا که، مزایای برجسته‌ی مجازی‌سازی در برنامه‌های کاربردی تحت‌ویندوز با همان میزان اثربخشی در برنامه‌های کاربردی تحت‌وب قابل توسعه بوده و موجب تسهیل توسعه برنامه کاربردی و افزایش دسترس‌پذیری می‌شود بدون آنکه مدیریت‌پذیری، امنیت و تجربه کاربر را به چالش بکشاند.

با استفاده از Citrix Secure Browser، یک Instance واحد از مرورگر می‌تواند به صورت مرکزی Host شده و بر حسب تقاضا برای کامپیوتر‌های دیگر ارائه گردد، در نتیجه مدیریت مرورگرها و برنامه‌های کاربردی قابل اجرا در آنها تسهیل شده و از هزینه‌ها کاسته می‌شود. با استفاده از یک معماری متمرکز که از قابلیت ارتباط ایمن و کنترل دسترسی از نوع Granular بهره‌مند می‌باشد، می‌توان شکاف‌های امنیتی حاصل از برنامه‌های کاربردی مبتنی‌بر مرورگر را برطرف نمود. به علاوه، کاربران حاضر در محیط کار یا خارج از آن نیز می‌توانند فارغ از موانع بهره‌وری (که روش قدیمی و مبتنی‌بر VPN برای دسترسی Remote ایجاد نموده است)، از یک تجربه‌ی ساده و Transparent بهره‌ برند. تنها با در نظرگرفتن تجربه‌ی Citrix از محصول خود می‌توان گفت که Secure Browser می‌تواند نقشی حیاتی در موفقیت و اثربخشی برنامه‌های کاربردی تحت‌وب در سازمان‌های امروزی ایفا ‌کند.

کاربران Citrix می‌توانند متناسب با نیازهای کسب‌و‌کار خود، به یکی از دو روش XenApp به صورت On-Premises یا Citrix Secure Browser به صورت سرویس مبتنی بر Cloud و کاملا Host‌شده، اقدام به پیاده‌سازی برنامه‌های کاربردی مجازی‌شده و مبتنی بر مرورگر نمایند.

ــــــــــــــــــــــــــــــ

دلایل ارائه Web App با مجازی سازی برنامه های کاربردی – قسمت اول

دلایل ارائه Web App با مجازی سازی برنامه های کاربردی – قسمت دوم (پایانی)

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *