قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

دلایل ارائه Web App با مجازی سازی برنامه های کاربردی – قسمت اول

دلایل ارائه Web App با مجازی سازی برنامه های کاربردی – قسمت اول

دلایل ارائه Web App با مجازی سازی برنامه های کاربردی – قسمت اول

مرورگرهای وب ممکن است مانند برنامه‌های کاربردی تحت ویندوز با مشکلاتی همراه باشند که به عنوان مثال می‌توان از به‌روز‌رسانی‌های مداوم و مسائل مربوط به سازگاری نام برد. مجازی‌سازی برنامه‌های کاربردی راهی ساده و ایمن برای ارائه‌ی برنامه‌های کاربردی تحت وب ارائه می‌نماید.

در طول یک دهه گذشته، هدف از انتقال برنامه‌های کاربردی به محیط وب، مواردی همچون ساده نمودن چرخه توسعه، کاهش مشکلات تطبیق‌پذیری و ارتقای امنیت بوده است که از طریق آن بتوان روند نگهداری مستمر را ساده‌تر‌ کرده و تجربه‌ای از سازگاری در تجهیزات گوناگون برای کاربر فراهم گردد. با این وجود، هیچ یک از اهداف فوق تحقق نیافت. احتمالا در‌‌حال‌حاضر شمار زیادی از برنامه‌های کاربردی تحت ‌وب و یا Plug-In‌هایی که طی سالیان سال برای برخی مرورگرهای خاص توسعه یافته‌اند، قدیمی شده و یا با تهدیدات امنیتی روبرو می‌باشند؛ ضمن اینکه بسیاری از آنها نیز صرف‌نظر از میزان محبوبیت، از سوی Vendor‌ها کنار گذاشته شده‌اند. حتی مرورگرهای وب بادوام نیز مانند سایر برنامه‌های کاربردی استاندارد دسکتاپ با برخی مشکلات مشابه روبرو می‌باشند که از جمله آن می‌توان از نیاز به به‌روزرسانی‌های پیوسته نام برد که فرصت کوتاهی را برای رفع باگ‌ها در اختیار توسعه‌دهندگان آنها قرار می‌دهد. این مشکلات با درنظرگرفتن تعدد مرورگرهای رایج مانند Internet Explorer، Firefox، Safari، Chrome و به‌ویژه Edge به عنوان مرورگر جدید مایکروسافت چند برابر شده و فرآیند تست دشوار می‌گردد.

 

به کمک مجازی‌سازی برنامه‌های کاربردی، روشی برای شناسایی مزایای برنامه‌های تحت‌وب بدون هیچ اشکال و ایرادی ارائه می‌گردد. علاوه بر این، به منظور رفع مشکلات سازگاری و در عین حال افزایش امنیت و امکان مدیریت می‌توان فرآیند مجازی‌سازی برنامه‌های کاربردی را برروی نسخه‌ی واحدی از یک مرورگر و با پیکربندی یکسان اجرا کرده و سپس به همان طریق آن را برای کاربران ارائه نمود.

مزایای اصلی ارائه برنامه‌های کاربردی تحت‌وب با Citrix Secure Browser

کاهش هزینه‌های پشتیبانی و توسعه برنامه‌های کاربردی مبتنی بر مرورگر

کاهش ریسک‌های امنیتی معمول

کسب رضایت کاربران با ایجاد یک تجربه ساده و شفاف به صورت Remote

دلیل عدم پاسخگویی برنامه‌های کاربردی تحت ‌وب طبق انتظارات

علت گرایش به سمت برنامه‌های کاربردی تحت‌وب موضوعی قابل درک است. کاربران انتظار دارند تا فرآیند انتقال از برنامه‌های کاربردی قدیمی که به صورت Client و Server می‌باشد، به برنامه‌هایی با پیچیدگی کمتر که با یک مرورگر تحت وب ارزیابی می‌شوند، صورت پذیرد. در نتیجه‌ی این انتقال، نیاز به توسعه و پیاده‌سازی یک ‌Client خاص برای هر یک از برنامه‌های کاربردی و یا نیاز به انجام تست در چندین سیستم عامل‌ از بین می‌رود و همچنین کاربرانی از جمله کاربران غیرویندوزی نیز می‌توانند به تعداد بیشتری از برنامه‌های کاربردی از طریق یک مرورگر وب دسترسی داشته باشند. این مزایا، برنامه‌های کاربردی مبتنی‌بر وب را به الگوی راهبردی IT در سازمان‌ها تبدیل نموده است اما معایب قابل‌توجهی نیز دارد.

هر چند دیگر ضرورتی برای نگرانی در مورد وجود سیستم‌عامل‌های متعدد وجود ندارد، اما دغدغه‌ی تضمین سازگاری و تطبیق‌پذیری برنامه‌های کاربردی تحت‌وب با انواع مرورگرهای موجود به قوت خود باقی است. معمولا سازمان‌ها تنها به دلیل اینکه برنامه‌های کاربردی تحت‌‌وب بر روی نسخه‌ی خاصی از یک مرورگر نوشته شده‌اند، نسبت به استفاده از نسخه‌های‌ قدیمی مرورگرها تحت فشار قرار می‌گیرند. این رویکرد خصوصا برای مرورگرهای ‌وب قدیمی که بیش از این مورد پشتیبانی قرار نمی‌گیرند مشکل ساز شده است. حتی در صورتی که یک برنامه منطبق با آخرین استانداردها نوشته شده باشد، باید با مرورگرهایی همچون Internet Explorer، Google Chrome، Mozilla Firefox، Apple Safari و Edge تست شود و این در حالی است که این مرورگرها تفاوت‌های قابل‌توجهی با یکدیگر دارند. به علاوه آنکه هریک از این مرورگرها به طور دائم و حتی بیشتر از برنامه‌های کاربردی قدیمی Thick-Client به‌روزرسانی می‌شوند که این موضوع به جای کاهش حجم بار‌کاری توسعه‌دهندگان برنامه‌ها، بار‌کاری آنان را افزایش می‌دهد.

مرورگرهای وب می‌توانند سازمان‌ها را در معرض ریسک‌های امنیتی از قبیل قطع ارتباط شبکه، از‌دست‌رفتن یا سرقت اطلاعات دانلود شده بر روی کامپیوترها و دسترسی بدون مجوز به برنامه‌های کاربردی Bookmark شده‌ در یک مرورگر قرار دهند. از دیدگاه کاربران، الزامات امنیتی ممکن است مانعی برای بهره‌وری محسوب گردد چراکه لزوم استفاده از VPN برای دسترسی Remote، سهولت استفاده‌ از برنامه‌های کاربردی را از میان برمی‌دارد.

کنار گذاشتن فرآیند توسعه مبتنی‌بر وب با وجود برخورداری از مزایای خاص آن، نمی‌تواند راهکار مناسبی برای رویارویی با این چالش‌ها محسوب ‌شود. درعوض سازمان‌های IT باید با رفع مشکلات مدیریت، امنیت و عملکرد در برنامه‌های کاربردی تحت‌وب، در راستای ایجاد ارزش‌های کلی سازمان حرکت نمایند.

دلایل عرضه برنامه‌های کاربردی تحت‌وب از طریق مجازی‌سازی برنامه‌های کاربردی

مجازی‌‌سازی برنامه‌های کاربردی با ارائه راهی ساده و غیرپیچیده برای عرضه برنامه‌های کاربردی ویندوزی، به ایجاد تحول در دنیای IT می‌پردازد. یک برنامه کاربردیِ مدیریت‌شده به صورت متمرکز می‌تواند در هر موقعیت و در هر سیستم‌عاملی از نیازهای کاربران پشتیبانی ‌نماید و به این ترتیب کارایی و عملکرد سیستم را افزایش دهد. اطلاعات حساس به منظور کمک به تامین امنیت و سازگاری به جای تجهیزات Endpoint در درون دیتاسنتر محافظت می‌گردند. نکته دیگر اینکه ارائه‌ی برنامه‌های کاربردی تحت‌وب از طریق مجازی‌سازی برنامه‌های کاربردی، به سازمان‌هایIT  امکان‌ می‌دهد تا این نوع برنامه‌های کاربردی مهم نیز به صورت متمرکز گسترش یابند.

۱- کاهش هزینه‌های پشتیبانی و توسعه مربوط به مشکلات سازگاری در مرورگر

 

مجازی‌سازی مرورگر با هدف ساده‌ نمودن روند پیاده‌سازی و مدیریت چرخه عمر، می‌تواند هزینه‌های مدیریت برنامه‌های کاربردی ‌تحت‌وب را به میزان قابل‌توجهی کاهش ‌دهد و این کار را با ساده کردن پیاده‌سازی برنامه‌های کاربردی و مدیریت Life Cycle انجام می‌دهد. آماده‌سازی سریع و مدیریت متمرکز برنامه‌های کاربردی به کاربران کمک می‌نماید تا وظایف دشواری مانند Regression Testing و اِعمال به‌روزرسانی‌ در برنامه‌های کاربردی که به هدف هماهنگی با نسخه‌های جدیدتر مرورگر انجام می‌شود را امکانپذیر ‌نماید. علاوه‌بر‌این، این امر توزیع به‌روزرسانی‌ها به تمامی نیروهای کار را تسهیل نموده و تجربه‌ا‌ی سازگار را در تجهیزات و مرورگرهای مختلف برای کاربر به وجود می‌آورد؛ همچنین نیاز به دخالت گروه‌های Help Desk را نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. نکته مهم‌تر آن است که مجازی‌سازی این امکان را فراهم می‌نماید تا به‌روزرسانی برنامه‌های کاربردی تحت‌وب بدون نیاز به ارتقای پرهزینه‌ی در سمت تجهیزات صورت گرفته و از الزامات سیستم عامل برنامه‌های‌ کاربردی تحت‌‌وب پشتیبانی نماید. با بروز تغییرات در کسب‌و‌کار، روند گسترش و یا کاهش توسعه در IT به شیوه‌ای مقرون‌ به‌صرفه‌‌ صورت می‌گیرد.

۲- بررسی ریسک‌های امنیتی معمول

 

متمرکزسازی برنامه‌های کاربردی و داده‌ها در یک دیتاسنتر مطمئن، موجب افزایش لایه‌های امنیتی می‌گردد. به ‌روزرسانی‌های صفحه، دستورات Keystroke و کلیک ماوس از شبکه به تجهیزات Endpoint عبور نموده و بدین ترتیب ریسک دسترسی به داده‌‌ها یا تبادلات غیرمجاز را کاهش می‌دهد. نکته‌ی دیگر اینکه داده‌ها بر روی تجهیزات مستقر نشده و در صورت از بین رفتن اتصال شبکه، هیچ چیزی باقی نمی‌ماند؛ بنابراین امنیت و تطبیق‌پذیری حفظ می‌گردد. اِعمال Policy دسترسی به صورت Granular به کاربران اجازه می‌دهد تا حفره‌های غیرضروری VPN را حذف نموده و ریسک از‌دست‌رفتن داده‌ها یا نفوذ از طریق اتصالات غیرایمن را کاهش دهند.

۳- کسب رضایت کاربران از طریق فراهم کردن دسترسی ایمن و Remote

 

دسترسی Remote از طریق VPN ممکن است مانع بهره‌وری کامل شده و فعالیت کاربر را با تاخیر و سختی همراه کند. الزام به استفاده از یک مرورگر یا نسخه‌ی خاصی از آن برای اجرای یک برنامه کاربردی تحت‌وب مشخص نیز به همین ترتیب خواهد بود. مجازی‌سازی برنامه‌های کاربردی می‌تواند نیاز افراد به آگاهی از اطلاعات دقیق فنی را از بین برده و در نتیجه می‌توان هر یک از برنامه کاربردی ‌تحت‌وب را بدون نیاز به VPN و در تمامی مرورگرهای جدید و امروزی اجرا و فعال نمود؛ چراکه نیازی به نصب هیچ برنامه‌ای در Endpoint نخواهد بود و برنامه‌های کاربردی ‌تحت‌وب مانند برنامه‌های کاربردی قدیمی به راحتی در یک Tab مرورگر فعال می‌شوند. در حین فعالیت برنامه، تمامی داده‌ها ازجمله داده‌های Cache شده درون دیتاسنتر به صورت ایمن باقی مانده و هیچگاه بر روی Endpoint در معرض ریسک قرار نمی‌گیرند. داده‌ها و برنامه‌های کاربردی  شرکتی از محتوای شخصی مجزا مانده و به این ترتیب به منابع IT کمک می‌نماید تا امنیت و کنترل Policy را بدون تداخل با داده‌ها و برنامه‌های کاربردی در تجهیزات شخصی و شرکت حفظ نمایند. توانایی Host نمودن برنامه‌های کاربردی مرورگر در دیتاسنترهای دارای Redundancy نیز کمک می‌کند تا بهره‌وری مستمر از طریق ساده‌سازی تداوم کسب‌و‌کار تضمین گردد.

ــــــــــــــــــــــــــــــ

دلایل ارائه Web App با مجازی سازی برنامه های کاربردی – قسمت اول

دلایل ارائه Web App با مجازی سازی برنامه های کاربردی – قسمت دوم (پایانی)

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *