قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

بهترین راهکارهای پیاده‌سازی (Virtual Desktop Infrastructure (VDI – قسمت دوم

بهترین راهکارهای پیاده‌سازی (Virtual Desktop Infrastructure (VDI – قسمت دوم

بهترین راهکارهای پیاده‌سازی (Virtual Desktop Infrastructure (VDI – قسمت دوم

عوامل بسیاری در اجرای موفق پروژه‌های VDI تاثیرگذار می‌باشند که با توجه به اهمیت موضوع و همچنین ارتباط مستقیم کاربران با VDI، در قسمت اول از این سری مقالات به بررسی چالش‌های پیاده‌سازی VDI و راهکار‌های آن پرداختیم. در این مقاله به بررسی سایر چالش‌ها می‌پردازیم.

ارائه تعاریف نامناسب از موارد استفاده Desktop مجازی

موارد کاربرد Virtual Desktop Infrastructure یا به اختصار VDI، مطابق با تنوع کارکنان و الزامات کاری، برنامه‌های کاربردی و تجهیزات مورد استفاده، الزامات آنها برای عملکرد Storage و Multimedia و محدودیت‌های ایجاد شده جهت اتصال به شبکه ایجاد می‌گردد.

درتعریف موارد کاربرد این تکنولوژی باید فرهنگ و نگرش‌های سازمان نسبت به استفاده از زیرساخت درنظرگرفته شود. برای مثال آیا روند Stream نمودن Multimedia در سازمان مجاز است؟ آیا کارکنانی وجود دارند که ویدیوهایی با کیفیت بالا را مشاهده نمایند؟ پاسخ سوالات فوق باید برای تعریف این موارد لحاظ گردند.

نکته‌ی دیگر آنکه اگر کاربری نیازی به مشاهده‌ی آنلاین ویدیو در محل کار نداشته باشد اما به هر دلیلی مجاز به انجام این کار باشد و به صورت مکرر نیز این عمل صورت پذیرد، می‌توان با به کارگیری VDI از این عمل جلوگیری نمود اما ممکن است واکنش منفی کاربران را در مقابل این راهکار برانگیزد؛ هرچند نیازهای شغلی تعریف شده برای آنها را تامین نماید. در چنین شرایطی باید فرض بر این باشد که کاربران فرآیند Stream نمودن ویدئو را انجام خواهند داد؛ بنابراین در طراحی راهکار VDI در چنین شرایطی باید تاثیر Stream نمودن ویدیو توسط کاربران نیز مدنظر قرار داده شود. با استفاده از دسکتاپ‌های قدیمی معمولا حجم زیادی از منابع در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و اشباع یک منبع تاثیری بر سایر کاربران نمی‌گذارد؛ درحالی‌که در VDI، منابع به اشتراک گذاشته شده و طراحی آن به گونه‌ای است که استفاده از آنها از کارایی بالاتری برخوردار باشد.

هدف VDI آن است که کاربران بتوانند متناسب با وظیفه‌ی کاری خود و روش انجام آن به منابع و عملکرد سیستم دسترسی داشته باشند.

روش گروه‌بندی کاربران جهت استفاده از VDI

در توسعه‌ی موارد کاربردی این تکنولوژی باید توجه داشت تا از ساده‌انگاری‌هایی همچون هم‌گروه نمودن کارکنان مختلف در یک دسته‌بندی عمومی تحت عنوان “کارمندان دفتری” پرهیز نمود. در واقع ممکن است که کاربران مختلف در یک ساختار دفتری از برنامه‌های کاربردی متفاوتی استفاده نموده و عملکرد آنها نیز از الزامات متفاوتی برخوردار باشد.

گروه‌بندی کاربران جهت استفاده از VDI

برای مثال کاربران بخش حسابداری ممکن است نیاز به استفاده از برنامه‌های کاربردی خاصِ این حوزه را داشته باشند، درحالیکه کاربران بخش منابع انسانی بیشتر از برنامه‌های کاربردی مبتنی‌بر وب و یا Microsoft Word استفاده می‌کنند. همانطور که مشخص است علی‌رغم قرارگیری تمامی این افراد در دسته‌ی کارمندان دفتری، از برنامه‌های کاربردی مختلفی استفاده می‌کنند و عملکرد متفاوتی با یکدیگر دارند. هدف نهایی VDI آن است که موارد کاربردی به اندازه کافی ایجاد شوند تا طیف وسیعی از الزامات کاربران مختلف را بدون نیاز به ایجاد دسکتاپ‌هایی با کاربرد خاص پوشش دهند.

بهترین راهکارهای پیاده‌سازی (Virtual Desktop Infrastructure (VDI

عدم اجرای یک ‌ارزیابی اولیه

ارزیابی اولیه دسکتاپ و برنامه‌های کاربردی به ایجاد درکی از بارهای کاری اجرا شده در محیط مجازی‌شده Client و الزامات فنی مربوط به آنها کمک می‌نماید. اطلاعات جمع‌‌آوری‌شده در این مرحله از پروژه برای طراحی راهکار VDI از اهمیت حیاتی برخوردار است. بدون انجام ارزیابی اولیه، طراحی راهکار تنها با فرضیات‌ صورت می‌گیرد و به این ترتیب اجرای پروژه را با ریسک‌های بیشتری همراه می‌کند. برای مثال این احتمال وجود دارد که سخت‌افزار انتخاب‌شده قادر به ارائه منابع محاسباتی یا ذخیره‌سازی مورد نیاز نباشد که در نتیجه منجر به صرف هزینه‌های بیشتر می‌گردد؛ مشکلی که در صورت انجام صحیح فرآیند ارزیابی قابل اجتناب می‌باشد.

در فرآیند ‌ارزیابی اولیه، مواردی همچون برنامه‌های کاربردی مورد استفاده توسط کاربران، زمان لازم برای راه‌اندازی آنها بر روی یک دسکتاپ فیزیکی و چگونگی اجرای آنها مد نظر قرار می‌گیرد. این فرآیند برای تعیین تعداد واقعی کاربرانی که از یک برنامه‌ کاربردی خاص استفاده می‌کنند، مفید بوده و می‌تواند بر شیوه‌ی ارائه‌ی برنامه‌های کاربردی به کاربران یا الزامات مربوط به تاییدیه‌ی برنامه‌های کاربردی تاثیرگذار باشد. همچنین این ‌ارزیابی می‌تواند کاربرد CPU‌ها، حافظه، دیسک و پهنای باند شبکه در سیستم‌های فیزیکی را نیز درنظر ‌گیرد که انجام این ملاحظات می‌تواند در اجرای مطلوب فرآیند ارزیابی زیرساخت اصلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

نیازسنجی اولیه

تعدادی از Vendor‌ها به ارائه نرم‌افزارهای لازم برای ‌ارزیابی اولیه‌ی Desktop و برنامه‌های کاربردی می‌پردازند. این محصولات معمولا از یک Agent نصب‌شده برروی دسکتاپ Local استفاده می‌کنند که معیارهای قابل سنجش را به سرور گزارش‌گیری اصلی ارسال می‌نماید. این گزارش‌ها را می‌توان از طریق یک کنسول مدیریتی ایجاد کرد تا تحلیل جامعی از محیط دسکتاپ موجود ارائه گردد. گزارش‌های ایجادشده از طریق نرم‌افزار ‌ارزیابی، اطلاعات قابل سنجش مفیدی درباره‌ی عملکرد محیط فراهم می‌آورد که بر مبنای آن می‌توان یک محیط VDI را به گونه‌ای مناسب طراحی نمود تا الزامات مربوط به پارامترهای تاخیر و عملکرد برای کاربران نهایی تامین گردد.

عدم بهینه‌سازی Desktop مجازی به صورت مناسب

یکی از چالش‌های متداول، عدم اجرای صحیح بهینه‌سازی در تصویر دسکتاپ و یا به عبارت دیگر ایجاد یک محیط عملیاتی استاندارد برای کاربران VDI می‌باشد. یکی از دلایل نادیده گرفتن این مرحله می‌تواند عدم مدیریت مناسب Desktopهای سیستم‌های فیزیکی و سنتی کاربران باشد که در ساختارهای Desktop مجازی به مدیریت دسکتاپ‌های مجازی نیز منتقل شده است. درواقع، دسکتاپ‌های مجازی با دسکتاپ‌های فیزیکی کاملا متفاوت می‌باشند که تاحدی به دلیل استفاده‌ی آن‌ها از منابع اشتراکی بوده که باید متناسب با آن بهینه گردند.

بهینه‌سازی شامل غیرفعال کردن سرویس‌های بدون استفاده ویندوز، اطمینان از انتخاب سخت‌افزار مجازی مناسب و ساده‌سازی تجربه‌ی کاربر در ویندوز می‌گردد. در صورتیکه این موارد در محیط لحاظ گردد، بهینه‌سازی‌ تصویر دسکتاپ می‌تواند در منابع ارزشمندی از قبیل پهنای باند شبکه و ظرفیت Storage صرفه‌جویی نموده و در عین حال تجربه‌‌ی بهتری را برای کاربر به همراه داشته باشد.

لازم به ذکر است که ریسک بهینه‌سازی بیش از حد نیز برای تصویر دسکتاپ وجود دارد. این بهینه‌سازی بیش از حد ممکن است تا اندازه‌ای پیش برود که قابلیت استفاده از سیستم را با غیرفعال کردن سرویس‌های مورد نیاز یا مورد انتظار کاربران تحت‌تاثیر قرار دهد.

تعامل با کاربران

انجام بررسی‌های دقیق و یا برپایی کارگاه‌‌‌ با حضور نمایندگان واحدهای مختلف کسب‌و‌کار موجب کمک به تعامل با کاربران شده و درک تاثیر بهینه‌سازی بر عملکرد را میسر می‌نماید. برای مثال علی‌رغم کاهش مصرف پهنای باند، کاربران باید چگونه به غیرفعال شدن تم‌های دسکتاپ (Desktop Theme) واکنش نشان دهند؟ ضمن اینکه گرچه به کاهش گسترش دیسک کمک می‌شود، در صورت غیرفعال شدنRecycle Bin در تصویر دسکتاپ چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ و آیا فایل‌ها به صورت تصادفی توسط کاربران حذف می‌شود؟ بنابراین کاربران پیش از قدم‌نهادن در مسیر بهینه‌سازی، باید پاسخ این سوالات را درک نمایند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بهترین راهکارهای پیاده‌سازی (Virtual Desktop Infrastructure (VDI – قسمت اول

بهترین راهکارهای پیاده‌سازی (Virtual Desktop Infrastructure (VDI – قسمت دوم

بهترین راهکارهای پیاده‌سازی (Virtual Desktop Infrastructure (VDI – قسمت سوم (پایانی)

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *