قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

بررسی VMware VDI یا VMware Virtual Desktop Infrastructure

بررسی VMware VDI یا VMware Virtual Desktop Infrastructure

بررسی VMware VDI یا VMware Virtual Desktop Infrastructure

نحوه استفاده از VMware Virtual Desktop Infrastructure

VMware VDI یا VMware Virtual Desktop Infrastructure یکی از تکنولوژی ها در مجازی سازی می باشد که توسط شرکت VMware ارائه گردیده است. در این مقاله به معرفی و بررسی ویژگی های این تکنولوژی خواهیم پرداخت.

مدیریت Desktop متمرکز با استفاده از VMware VDI

سازمان‌ها می‌توانند جهت جایگزینی PCهای قدیمی با Desktopهای مجازی که بر روی سرور‌های دیتاسنتر اجرا می‌شوند، از VMware Virtual Desktop Infrastructure  یا به اختصار VMware VDI استفاده نمایند. با استفاده از این تکنولوژی Administratorها می‌توانند فرآیند آماده‌سازی Desktop جدید را طی مدت زمان بسیار کوتاه (چند دقیقه) انجام داده و محیط Desktop شخصی را بدون نیاز به اشتراک‌گذاری برنامه‌ها و یا آموزش مجدد در اختیار کاربر مورد نظر قرار دهند. این رویکرد به کاهش هزینه کلی مالکیت یا TCO) Total Cost of Ownership) برای زیرساخت Desktop ، افزایش چرخه عمر سخت افزار و همچنین پاسخگویی سریع‌تر به نیاز‌های کسب و کار کمک می‌نماید.

مدیریت تعاملی کاربر (Transactional User Management)

VMware VDI، جهت ارائه سرویس‌های Desktop مقرون به صرفه، برای کارمندان با عملکرد ثابت در دفاتر شعب، مراکز تلفن و موقعیت‌های دیگر، ایده‌آل می‌باشد. به دلیل استقرار کلیه Desktop‌های مجازی در یک موقعیت مرکزی، فرآیند کنترل دسترسی به داده‌های محرمانه، ساده‌تر می‌گردد.

یکپارچه‌سازی با RSA SecurID، امکان پشتیبانی از تایید ‌هویت دو‌فاکتوری ( (Two-Factor Authentication را فراهم می‌نماید، این در حالی است که رمز‌گذاری قدرتمند شبکه از داده‌های در حال انتقال محافظت می‌کند. این ویژگی‌ها به کاهش ریسک مربوط به نشت اطلاعات و نفوذ کدهای مخرب کمک نموده و در عین حال پیروی از قواعد و مقررات را تسهیل می‌نماید.

Desktop Backup و Disaster Recovery

VMware VDI، مزایای زیرساخت VMware  را برای Desktop توسعه می‌دهد، بنابراین مشتریان می‌توانند از قابلیت اطمینان (Reliability)، محافظت از داده‌ها (Data Protection) وDisaster Recovery   بهره‌مند شوند که پیش از این صرفا برای برنامه‌های سرور قابل دسترسی بود. علاوه بر آن می توان جهت تهیه Backup  از داده‌های Desktop خود، از Storageهای Share  شده، بهره برد. دسترس‌پذیری بالا یا (HA (High Availability برای Desktop مجازی از طریق Failover خودکار تضمین می‌گردد، در حالی که مکانیزم‌های بازیابی سایت، بازگرداندن سریع سرویس پس از یک قطعی برنامه‌ریزی نشده  (Unplanned Outage)  را تضمین می‌نماید .

نحوه عملکرد VMware VDI

VMware VDI این امکان را فراهم می‌نماید که  PCهای کاربران را با Desktop‌های مجازی یکی کند، که این امر با استفاده از زیرساخت VMware  بر روی سرور‌‌ها در دیتاسنتر قابل اجرا می‌باشد. مرکز مجازی VMware، زیرساخت مجازی شما را کنترل می‌نماید، در حالی که VMware Virtual Desktop Manager دسترسی کاربر به Desktop‌های مجازی متمرکز را از دستگاه‌های زیادی از قبیل کامپیوترهای ویندوز، لینوکس، مک و Thin Client مدیریت می‌کند.

 

VMware Virtual Desktop Infrastructure   -VMware VDI

با VMware Virtual Desktop Infrastructure یا به اختصار VMware VDI، کاربر نهایی PCها و Thin Clientها می‌توانند به صورت Remote به ماشین‌های مجازی که بر روی سخت‌افزار سرور اصلی فعال هستند، دسترسی یابند.

عملکرد END-TO-END VMware VDI

  •  مدیریت مرکزی Desktop از هر مکان:

این تکنولوژی، Desktop‌های مجازی را در دیتا‌سنتری مدیریت می‌نماید که امکان به‌روز‌رسانی، Patch و نگهداری Desktop  را به راحتی فراهم می نماید.

  • مدیریت مقیاس‌پذیر (Scalable Management)

هزاران Desktop مجازی بر روی صدها سرور فیزیکی را از طریق یک کنسول مدیریتی، می‌توان ذخیره و مدیریت کرد.

  • آماده‌سازی ساده و موثر

با استفاده از آماده‌سازی Desktop خودکار، می‌توان بجای صرف روزها و هفته‌ها، در عرض چند دقیقه یک Desktop جدید را ارائه نمود.

  • جداسازی Desktop

برای هر یک از کاربران یک Desktop مجازی جداگانه در نظر گرفته می‌شود تا امکان حذف مشکلات در زمینه دسترسی و عملکرد مربوط به تکنولوژی‌های برنامه Share‌شده فراهم گردد.

  • افزونگی خطا (Failure Redundancy)

سطح بالایی از تحمل خطا یا Fault Tolerance برای زیرساخت Desktop مجازی همراه با تکنولوژی قدرتمند برای افزونگی اتصال و قابلیت اطمینان ایجاد می‌شود.

تبادل اتصال (Connection Brokering) در سطح سازمان

 

  • مدیریت دسترسی

از   VMware Virtual Desktop Manager ( VMware VDM)برای کنترل دسترسی کاربر به Desktop‌های مجازی متمرکز استفاده می‌گردد.

  • آماده‌سازی انعطاف‌پذیر:

ایجاد  Desktopهای جداگانه برای هر کاربر و یا ساختن Poolهای Desktop به صورت Persistent و Non-Persistent.

  • امنیت بالای شبکه:

با استفاده از SSL Tunneling از داده‌های مهم و حساس شرکت محافظت می‌گردد تا این مساله تضمین شود که تمام اتصالات کاملا رمزگذاری شده‌اند.

  • پشتیبانی از تایید هویت قدرتمند:

کنترل دسترسی از طریق تایید دو‌‌فاکتوری که از RSA SecurID می‌کند.

  • یکپارچه‌سازی کامل با  Microsoft Active Directory :

دسترسی به  Desktop‌های متمرکز با استفاده از زیرساخت سرویس اکتیودارکتوری موجود کنترل می گردد.

از دیگر مزایای استفاده از این تکنولوژی می توان به موارد کاربردی زیر اشاره نمود:

سازگاری برنامه:

می‌توان برنامه‌های آماده، قدیمی و سفارشی را بدون اصلاح و تغییر استفاده کرد.

  • عدم نیاز به ارائه آموزش برای کاربر نهایی:

محیط Desktop به طور کامل و بدون تغییر در اختیار کاربر نهایی قرار گیرد.

  • انعطاف‌پذیری:

با کمک VMware Virtual Desktop Infrastructure برای کاربر نهایی، Desktop شخصی ایجاد می شود تا بتواند آن را مطابق با نیازهای خود سفارشی نموده و امکان دسترسی به این محیط از هر مکان دیگری فراهم گردد، یا Desktop‌های موقتی (Provision Desktop) ارائه شوند که محدودتر بوده و به محض Log-off کردن به حالت پایدار معمول برمی‌‌گردند.

  • دسترسی به دستگاه‌های محلی (Local):

اجازه دسترسی به پرینترهای USB, Local و سایر وسایل جانبی به کاربر داده شود.

یکپارچه‌سازی VMWARE INFRASTRUCTURE

  • مدیریت یکپارچه سرورها و  Desktop :

از یک رابط مدیریتی مشترک (Common Management Interface) برای مدیریت Desktop و سرورها در سراسر زیرساخت مجازی استفاده می‌گردد.

  • پشتیبان‌گیری تلفیقی (Consolidated Backup):

جهت بهبود عملکرد، فرآیند پشتیبان‌گیری از شبکه حذف شده و فرآیند Backup به صورت متمرکز برای Desktopهای مجازی ارائه ‌می‌گردد.

  • Failover  و بازیابی خودکار

به حفظ و نگهداری Desktop‌های در حال اجرا، حتی در زمان خرابی سخت‌افزاری سرورها کمک نموده و قطعی‌های بدون برنامه‌ریزی را به سرعت بازیابی می‌نماید.

  • تعدیل بار داینامیک

کمک به تعدیل خودکار منابع محاسباتی Desktop در مواقع نیاز کاربر و یا هنگامی که بار برنامه‌ها در طول زمان دستخوش تغییر می‌گردد.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *