قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

امکانات و اجزای مختلف VMware vSphere چیست – قسمت اول

امکانات و اجزای مختلف VMware vSphere چیست – قسمت اول

امکانات و اجزای مختلف VMware vSphere چیست – قسمت اول

VMware vSphere چیست ؟

کاربران  با کمک VMware vSphere به عنوان پلتفرم مجازی‌سازی پیشرو در صنعت IT، قادرند هر برنامه‌ای را با اطمینان مجازی‌سازی کرده و با ارائه ی دسترس‌پذیری، دیتاسنترهای مجازی را ساده‌سازی نمایند. بدین ترتیب یک زیرساخت با قابلیت های دسترس‌پذیری بالا یا (HA (Highly Available ، خودترمیمی (‌Resiliency) و همچنین زیرساخت On-Demand ایجاد می‌گردد که مبنایی ایده‌ال برای هر یک از محیط‌های Cloud  به شمار می‌رود.

این امر موجب کاهش هزینه‌های دیتاسنتر شده و علاوه بر افزایش زمان کارکرد برنامه و سیستم می‌تواند نحوه مدیریت دیتاسنتر توسط IT را به طرز چشمگیری ساده نماید. vSphere به صورت هدفمند و برای نسل بعدی برنامه‌ها ارائه شده و به عنوان هسته اصلی برای دیتاسنترهای مبتنی بر نرم‌افزار یا به عبارتی (Software-Defied Data Center (SDDC به کار می‌رود.

vSphere موجب تسریع روند حرکت دیتاسنترهای فعلی به سمت رایانش ابری (Cloud Computing) می‌شود و پیشنهادات سازگار Public Cloud را به عنوان زیربنا در نظر گرفته و مبنایی را برای تنها مدل Hybrid Cloud در صنعت تشکیل می‌دهد. این تکنولوژی با قابلیت پشتیبانی بیش از ۳۰۰۰ برنامه و بیش از ۲۰۰۰ شریک ISV، به عنوان یک پلتفرم مورد اطمینان برای هر برنامه‌ای به شمار می‌رود.

دلایل استفاده از vSphere

  • مجازی‌سازی قابل اطمینان برنامه‌ها:

مقیاس، عملکرد و قابلیت دسترس‌پذیری بالاتری را ارائه نموده و کاربران را قادر به Scale-Up و Scale-Out کردن مجازی‌سازی برنامه‌ها با قابلیت اطمینان بالا می‌نماید.

  • ساده‌سازی روند مدیریت دیتاسنترهای مجازی:

فرآیند ایجاد، اشتراک، پیاده‌سازی و انتقال ماشین‌های مجازی را با ابزارهای ساده اما قدرتمند مدیریت می‌نماید.

  • انتقال و نگهداری دیتاسنتر:

قادر است تا انتقال بارکاری و همچنین نگهداری از دیتاسنتر را با حداقل زمان Downtime برنامه‌ها انجام دهد.

  • تغییر Storage برای ماشین‌های مجازی:

آرایه‌های ذخیره‌سازی خارجی یا به عبارتی External Storage Array را با شیوه‌ای متمرکزتر بر ماشین‌های مجازی ارائه نموده و عملکرد و کارایی مربوط به عملیات‌های ماشین مجازی را ارتقا می‌بخشد.

  • ارائه گزینه در رابطه با نحوه ساخت و فعالسازی محیط‌های Cloud

محیط‌های Cloud را ایجاد و فعال می‌نماید و با استفاده از vSphere و Stack یا پشته‌ی VMware یا چارچوب‌های متن باز مانند OpenStack و افزونه VMware Integrated OpenStack به نیازهای کاربران پاسخ می‌دهد.

ویژگی‌های مهم و اجزای vSphere

پلتفرم مجازی‌سازی یا Virtualization Platform

  •  VMware vSphere Hypervisor Architecture، یک لایه‌ی مجازی‌سازی با عملکرد بالا، مورد تایید و قدرتمند ارائه می‌نماید. به علاوه این امکان را فراهم می‌نماید تا چندین ماشین مجازی بتوانند منابع سخت‌افزاری را با عملکردی قابل تطبیق با توان عملیاتی Native (یا در برخی موارد فراتر از آن) به اشتراک بگذارند.
  • با استفاده از قابلیت VMware vSphere Virtual Symmetric Multiprocessing موسوم به Virtual SMP ، امکان استفاده‌ از ماشین‌های مجازی فوق‌العاده قدرتمندی فراهم می‌گردد که می‌توانند حداکثر تا ۱۲۸ CPU مجازی را پشتیبانی نماید.
  • Vmware vSphere Virtual Machine File System یا به اختصار VMFS، به ماشین‌های مجازی امکان دسترسی به تجهیزات ذخیره سازی مشترک (Fibre Channel، iSCSI و غیره) را داده و یک تکنولوژی مهم و توانا برای سایر اجزای vSphere از جمله VMware vSphere Storage vMotion به شمار می‌رود.

 

Vmware vSphere Virtual Machine File System

  • با APIهای VMware vSphere Storage، امکان یکپارچه‌سازی با راهکارهای پشتیبانی شده‌ی محافظت داده Third-Party و Multi-pathing و همچنین Disk Array را فراهم می‌نماید.
  • قابلیت Thin Provisioning، این امکان را فراهم می‌کند تا ظرفیت ذخیره‌سازی اشتراکی، به صورت پویا اختصاص یافته و سازمان‌های IT بدین طریق قادر به اجرای یک استراتژی Tiered Storage (روش شبکه‌بندیStorage که داده‌ها در این روش در محیط‌های مختلفی بر اساس عملکرد، دسترس‌پذیری و شرایط بازیابی قرار می‌گیرند) بوده و در عین حال مصرف Storage نیز تا ۵۰ درصد کاهش ‌می‌یابد.
  • VMware vSphere vMotion، امکان انتقال ماشین‌های مجازی بین سرورها و همچنین در سوئیچ‌های مجازی را بدون ایجاد قطعی برای کاربر یا از بین رفتن سرویس فراهم نموده و در عین حال نیاز به زمان‌بندی برای نگهداری از سرورها در زمان Downtime را از بین می‌برد.

 

VMware vSphere vMotion

 

  • VMware vSphere Storage vMotion، انتقال دیسک‌های ماشین مجازی را بدون قطعی برای کاربران فراهم نموده و نیاز به برنامه‌ریزی‌ برای شرایط Downtime در هنگام نگهداری Storage یا انتقال Storage به صورت برنامه‌ریزی‌شده را از بین می‌برد.

 

VMware vSphere Storage vMotion

 

  • دسترس‌پذیری بالا (HA) در VMware vSphere می‌تواند قابلیت Restart خودکار و مقرون‌به‌صرفه را در صورت خرابی سخت‌افزار یا سیستم عامل در مدت چند دقیقه برای تمامی برنامه‌ها ایجاد ‌نماید.
  • قابلیت تحمل خطا یا (Fault Tolerance (FT در VMware vSphere، امکان دسترس‌پذیری مداوم به همه برنامه‌ها را در صورت خرابی سخت‌افزار برای بارکاری حداکثر تا ۲-vCPU به گونه‌ای فراهم می‌نماید که هیچ داده‌ای از بین نرود و یا Downtime رخ ندهد.

 

VMware vSphere

 

  • VMware vSphere Data Protection، یک راهکار پشتیبان‌گیری و همسان‌سازی (Replication) می‌باشد که توسط EMC Avamar ارائه شده است. این تکنولوژی، از طریق فرآیند Deduplication با طول‌های مختلف، بازیابی سریع و همسان‌سازی مطلوب WAN برای DR، پشتیبان‌گیری‌ مطلوبی از VMware ارائه می‌نماید. قابلیت ادغام vSphere و همچنین دارا بودن واسط کاربری ساده، این تکنولوژی را به یک ابزار پشتیبان‌گیری راحت و کارآمد برای vSphere تبدیل می‌نماید. با این تکنولوژی، پشتیبان‌گیری VM به صورت Image و به صورت Agentless بر روی دیسک و محافظت از برنامه‌های مهم (مانند Exchange، SQLServer) همراه با همسان‌سازی (Replication) پشتیبان‌گیریِ رمزگذاری‌شده و کارآمد WAN در سایت‌ها ارائه‌ می‌گردد.

 

VMware vSphere Data Protection

 

  • VMware vShield Endpoint، امنیت ماشین‌های مجازی را بدون نیاز به Agent و با راهکارهای Antimalware وAntivirus به صورت Offload ، در داخل ماشین مجازی تامین می‌نماید.

 

VMware vShield Endpoint

 

  • VMware vSphere Virtual Volumes یا به اختصار VVols، امکان Abstraction برای تجهیزات ذخیره‌سازی خارجی (SAN و NAS) را فراهم نموده و آنها را نسبت به ماشین مجازی مطلع RR می‌نماید.

 

VMware vSphere Virtual Volumes

 

VMware vSphere Storage Policy-Based Management ، امکان مدیریت مشترک در Tierهای ذخیره‌سازی و خودکارسازی سرویس را از طریق یک سطح کنترل مبتنی بر Policy فراهم می‌نماید.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امکانات و اجزای مختلف VMware vSphere چیست – قسمت اول

امکانات و اجزای مختلف VMware vSphere چیست – قسمت دوم (پایانی)

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *