قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

بهترین راهکارهای پیاده‌سازی (Virtual Desktop Infrastructure (VDI –قسمت پایانی

بهترین راهکارهای پیاده‌سازی (Virtual Desktop Infrastructure (VDI –قسمت پایانی

بهترین راهکارهای پیاده‌سازی (Virtual Desktop Infrastructure (VDI – قسمت سوم (پایانی)

در قسمت‌های اول و دوم از سری مقالات بهترین راهکار پیاده‌سازی VDI، به بررسی چالش‌ها و راهکار‌های پیاده‌سازی این تکنولوژی پرداختیم. در ادامه‌ی مبحث پیاده‌سازی Virtual Desktop Infrastructure و عوامل موثر بر عملکرد آن، به نحوه‌ی صحیح بهینه‌سازی در تصویر دسکتاپ می‌پردازیم

بررسی تاثیر پیاده‌سازی VDI بر عملکرد سایر سیستم‌‌‌ها

در محیط دسکتاپ‌های قدیمی، هر کاربر دارای دسترسی کامل به Disk Spindle بوده و پهنای باند ضعیف شبکه برای سایت‌های WAN غالبا مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما هنگام انتقال به محیط VDI باید درک کاملی از تاثیر بهینه‌سازی بر عملکرد حاصل شود که ناشی از مواردی همچون پهنای باند شبکه، کارکرد پردازشگر Array در (SAN (Storage Area Network و پروتکل‌های نمایش می‌باشد.

همکاری با کاربران

با وجود آنکه VMware Horizon Planner می‌تواند با ایجاد یک بارکاری ترکیبی، معیاری برای بررسی عملکرد فراهم آورد، اما اثرات عملکرد باید از طریق مشارکت و همکاری با کاربران به طور کامل بررسی گردد. کاربران می‌توانند به ایجاد یک نمونه‌ی واقع‌گرایانه از اثبات مفاهیم (Proof-of-Concept) یا بارهای کاریِ آزمایشی توسط کاربران کمک نمایند تا الزامات مربوط به پهنای باند کارت گرافیکی، Storage، I/O و سایر موارد تایید گردد.

پهنای باند شبکه، از موضوعات مهم و حیاتی در لینک‌ها یا اتصالات WAN به شمار می‌رود. در صورتیکه لینک‌های WAN قادر به ارائه پهنای باند برای محیط VDI نباشد و یا تاخیر (Latency) بسیار زیاد باشد، احتمالا کاربران به پیاده‌سازی‌ Local توجه می‌نمایند. همچنین درحالی‌که ممکن است Array‌های SAN در ابتدا قادر به بررسی بارهای کاری آزمایشی خصوصا موارد اشتراک‌گذاری شده با بقیه بارهای کاری باشند، این احتمال وجود دارد که کاهش قابل توجهی در عملکرد ایجاد نموده و با توسعه محیط موجب تنزل ناگهانی آن گردد.

عدم ارائه یک استراتژی برای پیاده‌سازی برنامه‌های کاربردی

یک سازمان با چندین هزار کارمند ممکن است دارای کاربرانی برای چند صد برنامه کاربردی مختلف از جمله برخی محصولات تخصصی برای اهداف شغلی خاص باشد. هرچند که سازمان‌ها برای پیاده‌سازی برنامه‌های کاربردی متداول و پرکاربرد از استراتژی‌های پیاده‌سازی موجود بهره می‌برند، اما برنامه‌های کاربردی تخصصی از این قاعده مستثنی می‌باشند زیرا ساده‌تر آن است که این‌گونه برنامه‌ها برای تعداد اندکی از کاربران که به آن نیاز دارند، نصب گردد.

در این موارد، بر ضرورت وجود یک استراتژی پیاده‌سازی برای تمامی برنامه‌های کاربردی تاکید می‌شود. نکته‌ی قابل ذکر آنکه استراتژی پیاده‌سازی برنامه‌های کاربردی دارای تاثیر مستقیم بر نحوه طراحی محیط دسکتاپ مجازی خواهد بود. باید درنظر داشت که نصب برنامه‌های کاربردی در Login کاربر موجب محدود شدن دامنه‌ی انتخاب در طراحی می‌گردد، اما حتی با رعایت این محدودیت نیز می‌توان طراحی مناسبی برای محیط VDI ارائه نمود.

کسب آگاهی در مورد برنامه‌‌های کاربردی و ایجاد بسته‌های نرم‌افزاری

پیش از اجرای یک محیط VDI، باید درک درستی از نحوه‌ی پیاده‌سازی، به‌روزرسانی و مدیریت برنامه‌های کاربردی در انواع حساب‌های کاربری از جمله کاربران گروهی یا فردی در اختیار داشت.

نکته‌ی دیگری که باید مدنظر قرار گیرد نحوه‌ی ایجاد بسته‌ نرم‌افزاری از برنامه‌های کاربردی و آگاهی از تاثیر آن بر عملکرد است در صورتی که به‌روزرسانی تعداد زیادی از دسکتاپ‌ها در یک مدت کوتاه ضرورت داشته باشد. علی‌رغم آنکه فرآیند مجازی‌سازی ممکن است چالش‌هایی‌ را برای برخی برنامه‌های کاربردی ایجاد نماید، اما مزایای مدیریتی خاصی را به همراه می‌آورد که هزینه‌‌ی ایجاد بسته‌ی نرم‌افزاری از برنامه‌های کاربردی را توجیه‌پذیر می‌سازد.

برنامه‌‌های کاربردی و ایجاد بسته‌های نرم‌افزاری

عدم مدیریت پروژه‌ها‌ی آزمایشی

صرف نظر نمودن سازمان‌ها از مرحله آزمایشی و یا عدم تعیین یک هدف مشخص در این مرحله، موجب می‌شود تا پروژه‌ در هنگام انتقال به مرحله پیاده‌سازی واقعی (Production) با شکست مواجه گردیده و یا هرگز از مرحله‌ی آزمایشی فراتر نرود. در مرحله‌ی آزمایشی باید اهداف و یک چارچوب زمانی مشخص به خوبی تعریف شده باشد. از جمله این اهداف می‌توان به بررسی کاربران نهایی و تایید اعتبار داده‌های مربوط به عملکرد اشاره نمود که برای ارزیابی محیط به کارگرفته می‌شوند. این مراحل در توسعه راهکارهای VDI از اهمیت حیاتی برخوردارند.

توجه به نظر کاربران و شرایط آنها

برای مدیریت مناسب روند آزمایشی ضروریست که کاربران واقعی با کارکردهای مختلف جهت آزمایش محیط و ارائه داده‌های معنادار مشارکت نمایند. علی‌رغم ترجیح مدیران IT برای استفاده از محیط دسکتاپ مجازی، گروه مناسبی برای این طرح آزمایشی نخواهند بود زیرا آنها نماینده‌ی پایگاه کاربران در سراسر سازمان محسوب نمی‌شوند.

چنانچه مشارکت یک کاربر اجرایی در طرح از اهداف آزمایش محسوب ‌شود، باید محیط کاملا مورد آزمایش قرار گرفته و روندهای پشتیبانی مورد نیاز کاربر دردسترس قرار گیرد تا سطح سرویس مورد نیاز کاربر تامین گردد. به طورکلی، طرح آزمایشی باید تیم‌های پشتیبانی دسکتاپ را نیز دربرگیرد تا با فراهم نمودن پشتیبانی لازم از کاربر نهایی مانع از فعالیت تمام‌وقت تیم پروژه با هدف پشتیبانی از کاربران‌ گردد.

پیشگیری از خطرات احتمالی و ارائه‌ یک محیط شِبه دسکتاپ

با طراحی مناسبِ Desktop مجازی، می‌توان محیطی فراهم نمود که علاوه بر دارا بودن قابلیت‌ها و عملکردهای موجود در سیستم عامل‌های دسکتاپ، از مزایای بیشتری همچون دسترس‌پذیری بیشتر و آسیب‌های سخت‌افزاری کمتر برخوردار ‌باشد.

با این وجود، برای دستیابی به این مزیت‌ها باید از خطرات احتمالی معمول در پروژه‌های VDI اجتناب نمود. بدین منظور باید گام‌هایی را به صورت فعال و آینده‌نگرانه در جهت تقویت‌ کسب‌و‌کار و پیشرفت پروژه‌های سازمانی برداشت. همچنین باید الزامات فنی را شناسایی نموده و با مشارکت دادن کاربران در گردآوری این الزامات، پروژه‌ی آزمایشی را با کاربران واقعی به انجام رساند. در نهایت باید گام‌هایی در راستای بهینه‌سازی روند طراحی محیط VDI برداشت تا یک تجربه‌ی مشابه دسکتاپ در محیط مجازی‌سازی‌شده فراهم گردد.

بهترین راهکارهای پیاده‌سازی (Virtual Desktop Infrastructure (VDI – قسمت اول

بهترین راهکارهای پیاده‌سازی (Virtual Desktop Infrastructure (VDI – قسمت دوم

بهترین راهکارهای پیاده‌سازی (Virtual Desktop Infrastructure (VDI – قسمت سوم (پایانی)

 

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *