قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

بررسی و مفهوم VMware vMotion به همراه ویژگی های مهم این تکنولوژی

بررسی و مفهوم VMware vMotion به همراه ویژگی های مهم این تکنولوژی

VMware vMotion چیست؟

فرایند Live Migration ماشین‌های مجازی، بدون قطع سرویس‌دهی به کمک تکنولوژی VMware vMotion

نحوه‌ی استفاده از VMware vMotion در سازمان:

VMware vMotion امکانات متعددی را برای کاربران سازمان فراهم می‌سازد، که در زیر به چند نمونه از آن اشاره شده است. در واقع vMotion به کاربران اجازه می‌دهد:

  • عملیات‌های تعمیر و نگهداری سخت‌افزار را بدون Downtime برنامه‌ریزی شده، انجام دهند.
  • بصورت فعال، ماشین‌های مجازی‌ای را که در سرورهای خراب و یا با عملکرد ضعیف قرار دارند را جابه‌جا می‌نماید.
  • جهت استفاده‌ی بهینه از سخت‌افزار و سازگاری با خصوصیات کسب‌وکار، به‌صورت خودکار Poolهای منابع را بهینه‌سازی نموده و تخصیص می دهد.

نحوه‌ی عملکرد VMware vMotion

Live Migration یک ماشین مجازی از یک سرور فیزیکی به سروری دیگر با استفاده از VMware vMotion از طریق سه فناوری مهم انجام می‌شود.

اول، وضعیت کل ماشین مجازی بوسیله‌ی یک دسته فایل ذخیره‌شده روی Shared Storageهایی مانند Fiber Channel ،iSCS ،(Storage Area Network)SAN و یا Network Attached Storage) NAS) جمع‌آوری می‌شوند. VMware vStorage VMFS امکان چند نصب VMware ESX را جهت دسترسی همزمان به همان فایل‌های ماشین مجازی می‌دهد.

دوم، حافظه‌ی فعال و حالت اجرای دقیق ماشین مجازی، به‌سرعت از یک شبکه سرعت بالا منتقل شده، و به ماشین مجازی اجازه می‌دهد در لحظه، از اجرا روی ESX هاست مبداء به ESX هاست مقصد سوئیچ نماید. به دلیل ذخیره نمودن تغییرات تراکنش‌های جاری حافظه بر روی Bitmap، عملیات انتقال در vMotion به گونه ای پیش می رود که کاربران به هیچ وجه متوجه این روند نمی‌شوند. زمانیکه کل حافظه و وضعیت سیستم به ESX هاست مقصد کپی شد، vMotion ماشین مجازی مبداء را به حالت تعلیق درآورده، Bitmap را روی ESX هاست مقصد کپی می‌کند و ماشین مجازی روی ESX هاست مقصد را راه ‌اندازی می‌نماید. توجه نمایید که کل این فرایند در شبکه‌ی Gigabit Ethernet کمتر از دو ثانیه زمان می‌برد.

سوم، شبکه‌هایی که مورد استفاده‌ی ماشین مجازی هستند هم با ESX هاست زیربنایی، مجازی‌سازی می‌شوند که حفظ هویت شبکه‌ی ماشین مجازی و اتصالات شبکه حتی بعد از انتقال را تضمین می‌کند. vMotion آدرس MAC مجازی را به‌عنوان بخشی از این فرایند مدیریت می‌کند. زمانیکه ماشین مقصد فعال می‌شود،‌ vMotion، روتر شبکه را Ping می کند تا اطمینان حاصل نماید که از مکان فیزیکی جدیدِ آدرس MAC مجازی، مطلع است. از آنجا که انتقال ماشین مجازی با vMotion حالت دقیق اجرا، هویت شبکه، و اتصالات فعال شبکه را حفظ می‌کند، نتیجه‌ی کار عدم ایجاد Downtime و قطعی برای کاربران است.

ویژگی‌های مهم VMware vMotion

۱- قابلیت اطمینان (Reliability)

تکنولوژی vMotion، از سال ۲۰۰۴ به اعتبار هزاران کاربری که از آن بهره می بردند به عنوان یک استاندارد جهت صحت عملیات Live Migration با قابلیت اطمینان بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲- عملکرد (Performance)

بدون اینکه کاربران نهایی متوجه هرگونه انتقالی بشوند و با حداقل Downtime عملیات Live Migration انجام می‌پذیرد. استفاده‌ی بهینه از منابع CPU و شبکه، انجام سریع و کارآمد Live Migration را تضمین می‌نماید.

۳- تعامل متقابل (Interoperability)

با استفاده از تکنولوژی vMotion می‌توان ماشین‌های مجازی در حال اجرا با هر نوع سیستم عاملی را روی هر نوع تجهیزات سخت‌افزاری و ذخیره‌سازی که در VMware ESXX پشتیبانی می‌شود، انتقال داد. که در زیر به چند مورد از آن اشاره شده است.

  • پشتیبانی از کانال فیبری SAN

اجرای Live Migration ماشین‌های مجازی، با به کار گیری یک طیف وسیع تا ۴GB کانال فیبری SAN storage.

  • پشتیبانی ازNAS و iSCSI SAN

پیاده‌سازی Live Migration ماشین‌های مجازی با Shared Storage کم‌هزینه‌ و با مدیریت‌ آسان.

  • تنظیمات سازگاریCPU با قابلیت سفارشی‌سازی

تضمین اینکه ماشین‌های مجازی را می‌توان بین نسخه‌های مختلف سخت‌افزاری انتقال داد. فعالسازی ماشین‌های مجازی جهت بهره‌مندی از آخرین نوآوری‌ها در CPU.

  • سازگاری جدید و ارتقایافته‌یVMotion

Live Migration ماشین‌های مجازی در نسل‌های مختلف سخت‌افزار. انتقال ماشین‌های مجازی از سرورهای قدیمی به سرورهای جدید بدون وقفه یا Downtime.

۴- قابلیت مدیریت‌پذیری (Manageability)

  • Migration wizard

تشخیص سریع بهترین مقصد یک ماشین مجازی با استفاده از اطلاعات Real-Time ارائه‌شده توسط Migration Wizard.

  • چند انتقال همزمان

اجرای چند انتقال همزمان جهت بهینه‌سازی مداوم مکان‌یابی ماشین مجازی در کل محیط IT

  • سطوح اولویت

تعیین اولویت عملیات Live Migration، جهت تضمین اینکه مهم‌ترین ماشین‌های مجازی همیشه به منابعی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

  • برنامه‌ریزی کار انتقال

امکان خودکارسازی انتقال‌ها با زمان‌های ازپیش تعیین‌شده و بدون حضور مدیران شبکه.

نگهداری رکوردهایی با جزئیات عملیات انتقال، از جمله تاریخ/زمان و Administrator‌های مسئول آغاز عملیات

 

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *